[post_title]
[post_published]
PROGRES
Biura pośrednictwa pracy dysponują wieloma ofertami. To zarówno prace sezonowe, jak i oferty z umowami o pracę. Warto śledzić propozycje zatrudnienia, bo może akurat znajdziemy coś, co idealnie pasuje do naszych kwalifikacji.
W zależności od kwalifikacji znajdziemy bardzo różnorodne oferty: od sprzedawców, kasjerów, pracowników produkcji, po kontrolerów biznesowych, handlowców z językami obcymi, stomatologów czy fizjoterapeutów.
Kto może liczyć na pracę? – Obecnie rynek pracy sprzyja pracownikowi. Jeśli ktoś aktywnie poszukuje zatrudnienia: na bieżąco przegląda portale z ogłoszeniami, odwiedza biura pośrednictwa pracy czy po prostu daje się „znaleźć” wszechobecnym rekruterom, z pewnością ma duże szanse na znalezienie interesującej go oferty pracy – uważa Paulina Ostaszewska, konsultantka z Grupy Progres w Toruniu. – Rekrutujemy kandydatów praktycznie w każdej branży, poczynając od stanowisk operacyjnych, technicznych czy specjalistycznych, na kadrze zarządzającej kończąc.
Kwalifikacje są ważne
Kwalifikacje to podstawa. Obecnie na wyższych stanowiskach od kandydatów oczekuje się oprócz kwalifikacji zawodowych, związanych z daną branżą, znajomości języków obcych. Oprócz – uznawanego już za standard – angielskiego, warto wykazać się jeszcze znajomością niemieckiego, rosyjskiego, a ostatnio sporo ofert w naszym województwie pojawia się z hiszpańskim czy szwedzkim. – Najczęstszym błędem, który popełniamy przy szukaniu pracy, jest wysyłanie swojej oferty „na chybił trafił”. Mam wrażenie, że kandydaci nie czytają ofert lub nie potrafią dopasować swoich kompetencji do danego ogłoszenia. Jako rekruter z kilkuletnim doświadczeniem od czasu do czasu spotykam się z sytuacjami, kiedy np. mam ofertę na administratora IT, gdzie są konkretne wymagania: wykształcenie wyższe kierunkowe, znajomość aplikacji bazodanowych, a aplikują osoby posiadające wykształcenie średnie i z doświadczeniem w pracy kelnera. Niestety, mimo najszczerszych chęci nie jestem w stanie zaproponować takim osobom udziału w rozmowie kwalifikacyjnej – wyjaśnia Magdalena Skoczylas, specjalista ds. rekrutacji w Grupie Progres. Pani Magdalena zwraca jednocześnie uwagę na fakt, że niedopasowanie umiejętności do ofert wynika również z niewielkiej ilości atrakcyjnych ogłoszeń oraz dużej konkurencji. Część osób liczy po prostu na łut szczęścia.
Kiedy starać się o pracę sezonową?
Sezonowe oferty pracy dominują w okresach przedświątecznych. Porą roku, która sprzyja pracom dorywczym, jest również lato. Poszukiwani są wówczas pracownicy w przetwórstwie spożywczym, do obsługi kasy, przy obstawie imprez masowych, można znaleźć zatrudnienie przy zbiorze owoców i warzyw, a także w branży turystycznej – w hotelach czy gastronomii – komentuje Paulina Ostaszewska z Grupy Progres.
O jakich pracowników najtrudniej? Trudno znaleźć wykwalifikowanych pracowników produkcji, elektryków, mechaników oraz rzemieślników – ślusarzy, spawaczy, tapicerów. Pracodawcy mają problem ze znalezieniem dobrego sprzedawcy, handlowca czy samodzielnej księgowej. Branża gastronomiczna ma problemy z pozyskiwaniem dobrych kucharzy i kelnerów. Nie słabnie zapotrzebowanie na inżynierów czy specjalistów w branży IT. Jak bezpiecznie szukać pracy przez biura pośrednictwa? Magdalena Skoczylas uważa, że w większości przypadków nie trzeba się niczego obawiać. Należy jednak zwrócić uwagę na to, czy biuro jest zarejestrowane, czy posiada numer KRAZ, czyli wpis do rejestru Agencji Zatrudnienia. – Istotne jest również to, czy dane biuro nie pobiera opłat za poszukiwanie pracy – wtedy lepiej zdecydować się na szukanie innych ofert. Dobrze jest korzystać z biur, które mają dobre opinie na rynku i działają w miastach, w których mieszkamy – doradza.
Hanna Wojtkowska
redakcja@toronto-magazyn.pl
Artykuł ukazał się w Magazynie Toronto.
Pobierz wydanie online.
ul. Panny Marii 13 (I piętro)
87-100 Toruń
tel. 56 674 58 08
e-mail: torun@grupaprogres.pl
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.