[post_title]
[post_published]
W dzisiejszym poście chcielibyśmy podzielić się z Wami rozmową z Katarzyną Sochą, trenerem biznesu, specjalizującym się w szkoleniach sprzedażowych, z obsługi klienta i wdrożeniowych. Kierownikiem projektów linii Progres Consulting. Ekspertką, która zajmuje się opieką merytoryczną szkoleń otwartych „Lider przyszłości”.
Które branże najbardziej potrzebują liderów?
Każda organizacja, w której mamy do czynienia z zespołem ludzi, potrzebuje lidera. Ktoś przecież musi wziąć odpowiedzialność za organizację pracy, określenie celów, wsparcie zespołu i usunięcie przeszkód na drodze do celu.
Co się dzieje, gdy lidera w zespole brakuje?
Brak jednostki zarządzającej powoduje rozmycie jakości zadań, wręcz autosabotuje działalność firmy.
Lider to ktoś, kto bierze odpowiedzialność za wyniki, ale też organizuje pracę, mierzy i zarządza, w myśl powiedzenia: Nie mierzysz, nie zarządzasz. Wyobraźmy sobie autobus bez kierowcy!
Które cechy są typowe dla dobrego lidera?
Lider to osoba, która potrafi zmobilizować, zachęcić i skupić społeczność wokół jakiejś idei. To osoba, która słucha, szanuje ludzi, ufa im, i sama też wzbudza zaufanie.
Jaki jest obraz współczesnego lidera?
Współczesny lider doskonale rozumie, że nadrzędną wartością w firmie są ludzie, bo to dzięki nim firma może osiągać swoje plany. Rozumie również, że właśnie inwestycja w ludzi to nieograniczona stopa zwrotu.
Czy bycie liderem to coś, co mamy we krwi, czy to umiejętność, której można się po prostu nauczyć?
Brian Tracy powiedział kiedyś: ,,Wszystkie umiejętności biznesowe są nauczalne’’, w świetle tych słów, faktycznie każdego możemy nauczyć zarządzania. Nie zapominajmy jednak o spójności, jeżeli ktoś „nie czuje” tego, co robi, nie powinien się do tego zmuszać, bo efekt będzie zupełnie odwrotny od zamierzonego. Jak we wszystkim, potrzebujemy przekonania do tego, co robimy. Pamiętajmy jednak, że „aby być dobrym liderem, trzeba być dobrym człowiekiem”.
Jak rozwijać talent lidera?
Należy skupić się na swoich mocnych stronach. Otaczać się ludźmi w zespole, którzy uzupełnią nasze „deficyty”. A co najważniejsze – słuchać ludzi i korzystać z efektu synergii zespołu. Co więcej, mamy dziś wręcz nieograniczone możliwości na rozwój, szkolenia, książki, konferencje… Jest zresztą takie powiedzenie: Kto się nie rozwija, ten się zwija.
Jakiego wsparcia potrzebuje lider?
Potrzebuje z pewnością spojrzenia „z boku” kogoś spoza organizacji. Dlaczego? Bo działamy rutynowo, mamy swoje nawyki, schematy i przyzwyczajenia. To tak jak ze zdrowiem, mimo iż czujemy, że jest w porządku i nic nam nie dolega – warto zrobić od czasu do czasu profilaktyczne badania.
Czy na szkoleniu prowadzonym przez Grupę Progres, uczestnicy otrzymają feedback swoich działań?
Oczywiście. Podczas zajęć uczestnicy często opowiadają o sytuacjach zawodowych, w których uczestniczyli, a które były dla nich wyzwaniem. Pozostałe osoby chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, porównują je, dyskutują, wymieniają się poglądami. Natomiast trener, jako mentor oraz zewnętrzny konsultant, proponuje narzędzia, o których jest mowa na warsztatach, które można wykorzystać w analogicznej sytuacji.
Jakie narzędzia wspierają liderów?
Powiedziałabym, że świadomość samego siebie, czyli wiedza, w czym jest się dobrym i nad czym chce się jeszcze popracować. Wówczas dużo łatwiej jest skupić się na narzędziach i technikach, które będą pomocne. Bardzo cenna jest także wymiana doświadczeń z innymi liderami czy managerami. Niezwykle pomocny jest również mentoring, czyli wsparcie i obiektywna ocena kogoś bardziej doświadczonego na danym stanowisku, kto może podzielić się konstruktywnym feedbackiem.
Jaką wiedzę zdobędą uczestnicy szkolenia?
Będzie to wiedza z obszaru budowania efektywnych zespołów – uczestnicy poznają własny styl przywództwa i będą potrafili zidentyfikować role, które pełnią poszczególni członkowie ich zespołów. Ponadto poznają i przećwiczą sprawdzone techniki z obszaru komunikacji, postawy asertywnej oraz motywowania pracowników. Nauczą się skutecznie organizować ich pracę, a także egzekwować ją. Dowiedzą się, jak delegować zadania, aby komunikat był dobrze zrozumiany oraz poznają skuteczne narzędzia udzielania informacji zwrotnej i prowadzenia rozmów oceniających.
Kto według Pani jest wzorem skutecznego i charyzmatycznego lidera?
Dla mnie to osoba, która szanuje ludzi, zna wartość ich pracy i potrafi ją docenić, a jednocześnie jest aktywnym słuchaczem. To ktoś, kto tak potrafi rozmawiać z pracownikami na różnych szczeblach, że czują się zmotywowani i gotowi do działania, dzięki czemu nie tylko cele biznesowe organizacji są spełniane, ale także utrzymane na wysokim poziomie morale załogi. Dla mnie taką osobą jest były Prezes Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, pan Maciej Flemming.
Katarzyna Socha,
Kierownik projektu linii Progres Consulting, opiekun merytoryczny szkoleń otwartych „Lider przyszłości”.
katarzyna.socha@grupaprogres.pl
+48 607 120 533
Weź kurs na progres i zostań liderem przyszłości.
Wykorzystaj nowoczesną wiedzę z dziedziny zarządzania i poprowadź swój zespół do sukcesu!
Szkolenie otwarte dla kierowników, managerów i właścicieli firm MŚP
LIDER PRZYSZŁOŚCI – Budowanie zespołu i efektywne zarządzanie zespołem
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.