Zakaz przemieszczania się

– w jakich sytuacjach możesz wyjść z domu?

„Jeżeli nie ograniczymy zgromadzeń do zera, nie ograniczymy wyjść z domu praktycznie do zera, nie uda nam się uratować ludzkich żyć” – powiedział na wtorkowej konferencji premier Mateusz Morawiecki. 24 marca przedstawiono nowe zasady dotyczące przemieszczania się i pobytu poza miejscem zamieszkania. Rozporządzenie pozostanie w mocy do 11 kwietnia.

Według nowych zasad zakaz wychodzenia z domu obowiązywał będzie poza kilkoma wyjątkami: dojazdu do pracy, wolontariatu związanego z działaniami przeciwepidemiologicznymi oraz koniecznością załatwienia codziennych spraw. To jak szybko uporamy się z epidemią zależne jest od każdego z nas, dlatego prezentujemy skrót obowiązującego rozporządzenia.


Wyjście do pracy

Osoby pracujące mogą dojeżdżać i wracać z pracy, a także przemieszczać się w związku z wykonywaniem czynności służbowych (takich jak zakup towarów i usług).


Wolontariat

Przemieszczanie się jest dozwolone w przypadku podejmowania działań mających na celu walkę z koronawirusem oraz udzielania pomocy osobom przebywającym na kwarantannie lub tym, którzy nie powinni wychodzić z domu.


Sytuacje życiowe

Wyjście z domu możliwe jest także w celu zrobienia niezbędnych zakupów, udania się do apteki lub lekarza czy wyprowadzenia psa. Ponadto przemieszczać mogą się osoby sprawujące opiekę nad bliskimi.


Uczestnictwo w czynnościach religijnych

Przebywać poza miejscem zamieszkania mogą również osoby, które przemieszczają się, aby wziąć udział w uroczystościach religijnych (te z kolei nie mogą skupiać więcej niż 5 osób – wyłączając z tego osoby sprawujące posługę).


Zakaz zgromadzeń

Nadal obowiązuje zakaz organizowania imprez masowych i ograniczenia dotyczące działalności galerii handlowych. Nowe przepisy dodatkowo zakazują zgromadzeń, spotkań, zebrań czy imprez prywatnych. Spotykać można się jedynie z najbliższymi. Zgodnie z rozporządzeniem, nie można też przemieszać się w grupach większych niż dwie osoby (regulacja nie dotyczy rodzin).


Wyjście na spacer, do lasu lub na plac zabaw

W celu zachowania równowagi psychicznej możliwy jest spacer, wyjście do lasu lub wyjście w celach sportowych – oczywiście z utrzymaniem ograniczeń dotyczących odległości i ilości przebywających ze sobą osób (podobnie jak powyżej – zapis nie dotyczy rodzin). Nie wolno jednak korzystać z placów zabaw i siłowni na świeżym powietrzu (ze względu na wysokie ryzyko zarażenia).


Ograniczenia w transporcie publicznym

W tramwajach, pociągach, metrze i autobusach nie może być tłoku, podróżujący powinni zachować odpowiedni dystans. W środku komunikacji może przebywać tyle osób, ile wynosi połowa z dostępnych miejsc siedzących.


Miejsce pracy

W zakładach pracy nie ma ograniczenia co do liczby przebywających razem pracowników. Pracodawcy powinni jednak szczególnie zadbać o osoby pracujące na open space czy korzystające z tych samym narzędzi i maszyn. Zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego mówią m.in. o zachowaniu odpowiedniej odległości pracowników oraz zapewnieniu środków antybakteryjnych. Zakłady pracy powinny być nie tylko wyposażone w odpowiednie środki higieny, ale również pracodawcy powinni zadbać o dezynfekcję powierzchni i narzędzi pracy. W wielu firmach wprowadza się rotacyjne systemy zmian, skrócenie godzin pracy, a także dodatkową godzinę pomiędzy zmianami.


Tryb zdalny

Branżom, w których to możliwe zaleca się przejście w tryb zdalny. Pracodawca powinien udostępnić pracownikom niezbędne narzędzia do pracy (laptopy, podłączenie do służbowych sieci i dysków, aplikacji, baz danych).

W rozporządzeniu brak informacji dotyczących odmówienia pracownikowi możliwości pracy zdalnej (kiedy tryb ten jest możliwy do realizacji). Pracodawcy powinni stosować się do art. 207 Kodeksu Pracy, zgodnie z którym odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie leży po stronie pracodawcy.


Dostęp do dokumentacji papierowej

Chociaż rozporządzenie nie reguluje kwestii związanych z dostępem do papierowej dokumentacji w czasie pracy w trybie home office, to zgodnie z art. 100 §2 pkt 4 i 5 Kodeksu Pracy, niezależnie od miejsca, w którym świadczona jest praca, należy pamiętać o obowiązku zachowania poufności i tajemnicy przedsiębiorstwa. Osoby pracujące z dokumentacją poufną (np. księgowe, kadrowe) mogą więc zabrać dokumenty z firmy, ale pod warunkiem, że żadna nieupoważniona osoba (np. domownik) nie będzie miała do nich dostępu.

 

Powyższe ograniczenia wprowadzono na podstawie ustawy  z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

W Serwisie Rzeczpospolitej Polskiej znajdziesz pytania i odpowiedzi rozwiewające wątpliwości związane z wprowadzonymi ograniczeniami:
https://www.gov.pl/web/koronawirus/wprowadzamy-nowe-zasady-bezpieczenstwa-w-zwiazku-z-koronawirusem

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;