[post_title]
[post_published]
PROGRES
66 proc. Ukraińców myślących o wyjeździe do Polski w celach zarobkowych deklaruje, że w naszym kraju chciałoby podjąć pracę w branży logistycznej. O takiej pracy, w tej grupie, myśli 58 proc. kobiet i 42 proc. mężczyzn. Część z nich – 30 proc. potwierdza, że pracę w magazynie może rozpocząć od zaraz. Większość – 88 proc. deklaruje, że w Polsce chciałaby zostać powyżej trzech miesięcy i dłużej.
Polska jest mocnym graczem na europejskim rynku logistycznym. Z danych GUS-u wynika, że bezpośredni udział sektora usług transportu i logistyki w polskim PKB w 2017 r. wynosił około 120 mld zł, co stanowiło 6 proc. PKB. Nastroje w tej branży są dobre, a pracodawcy prześcigają się w ofertach pracy związanej z administracją i zarządzaniem lub publikowaniu ogłoszeń dot. pracy fizycznej. Niestety polskie firmy odczuwają również problem z obsadzeniem wszystkich stanowisk, w szczególności dotyczy to poszukiwanych pracowników fizycznych oddelegowanych do pracy w magazynach. Receptą na braki kadrowe mogą być Ukraińcy, którzy myślą o wyjeździe do Polski w celach zarobkowych. Według danych Grupy Progres większość z nich chciałaby pracować właśnie w właśnie w logistyce.
Za trzy tysiące i od zaraz
Z danych Grupy Progres zgromadzonych w ramach kampanii „Jeden telefon i masz pracę” rekrutującej mieszkańców Ukrainy do pracy w Polsce wynika, że większość chętnych chciałaby pracować w magazynie (66 proc.) i taki rodzaj pracy wskazują w swoich odpowiedziach. Pytani o to, kiedy mogą przyjechać do Polski mówią, że w ciągu miesiąca – dwóch (70 proc.) lub od zaraz (30 proc.). Ich oczekiwania finansowe wahają się w przedziale od 2 tys. zł do 5,5 tys. zł. Przy czym najwięcej, bo prawie 43 proc. chciałoby zarabiać 3 tys. zł. Niższej kwoty oczekuje 41 proc. mieszkańców Ukrainy chętnych do pracy w polskiej logistyce, 16 proc. chciałoby zarabiać więcej, nawet 5,5 tys. zł.
Są młodzi i znają języki?
Te same dane pokazują, że pracą w logistyce są zainteresowani ludzie młodzi. 61 proc. chętnych stanowią osoby w wieku poniżej 30 roku życia, 39 proc. to osoby, które mają od 30 do 57 lat. Chętni do pracy w magazynach posiadają wykształcenie średnie (44 proc.) lub wyższe (56 proc.). Pytani o bariery językowe i znajomość języków obcych odpowiadają, że je znają (82 proc.). W tej grupie 89 proc. posługuje się rosyjskim, a 56 proc. angielskim w większości na poziomie A1 lub A2. Umiejętność porozumiewania się w języku polskim deklaruje 67 proc. pytanych, większość z tej grupy, bo aż 82 proc. zna nasz język na poziomie A1.
Według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rok 2017 był rekordowy zarówno pod względem liczby wydanych zezwoleń na pracę cudzoziemca (236 tys.) jak i zarejestrowanych oświadczeń (ponad 1,8 mln). Wstępne dane za 2018 r. wskazują na kontynuację trendu rosnącego, choć wzrost ten jest obecnie mniej dynamiczny. W tej grupie znajdują się również Ukraińcy, dla których kluczowym argumentem deklaracji podjęcia pracy w branży logistycznej mogą być m.in. zarobki. Przykładowo minimalna płaca na Ukrainie wynosi 3723 hrywnie (UAH), w Polsce 1530 zł, czyli 11,078.72 UAH, dodając do tego benefity oferowane przez pracodawców w naszym kraju faktycznie można sporo zarobić i chcieć zostać tu na dłużej.
W informacji wykorzystano dane Grupy Progres z kampanii „Jeden telefon i masz pracę” prowadzonej na Ukrainie od 1 lipca 2018 r. przez Grupę Progres.
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.