Pierwszy dzień w pracy
– jak się przygotować?
Stres, który dopada kandydatów w trakcie procesu rekrutacji wydaje się znikomy w porównaniu z emocjami pojawiającymi się, gdy zostaliśmy wybrani przez pracodawcę i przed nami pierwszy dzień w nowej firmie. Ten moment dla każdego kandydata oznacza niepewność, jest też wielkim wyzwaniem. Na szczęście nie taki diabeł straszny jak go malują.
Przetrwanie pierwszego dnia w pracy dla wielu z nas wydaje się zadaniem nie do zrealizowania. Niestety, jeśli chcemy rozwijać swoją ścieżkę kariery musimy być przyzwyczajeni do tego typu sytuacji. Jak przygotować się do pierwszego dnia w nowej firmie? Odpowiedź jest prosta – wystarczy kilka kroków, które pozwolą wdrożyć się w życie nowego zespołu bez większych problemów.
Na ogół boimy się tego, czego nie znamy. Dlatego też najlepszą receptą na stres przed pierwszym dniem w pracy jest odpowiednie przygotowanie i wiedza o miejscu, w którym będziemy spędzać dużo czasu. Skąd ją czerpać? Na przykład z Internetu. Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej to pierwszy dzień w pracy jest ostatnim dzwonkiem, by tę wiedzę uzupełnić zaglądając na stronę internetową firmy, na której znajdziemy informacje o jej strukturze, pracownikach, realizowanych działaniach czy aktualnych wydarzeniach z życia organizacji. Prześledzenie tych treści z pewnością ułatwi nawiązanie szybkiego kontaktu z nowym przełożonym i kolegami z pracy. Na szczęście wielu również pracodawców stara się ułatwić integrację osoby, która dopiero wkracza na pokład przedsiębiorstwa z załogą zatrudnioną wcześniej.
Co nas czeka pierwszego dnia pracy?
Przygotuj się na onboarding. W 66 proc. firm po przyjęciu do pracy nowej osoby już od pierwszego dnia przeprowadza się proces onboardingu. Czekające pracownika szkolenia wstępne są odpowiedzią na potrzebę płynnego wdrożenia w pracę, jaką mają obie strony. W ich efekcie nowy członek organizacji może samodzielnie (bądź przy niewielkim wsparciu mentora) poruszać się w strukturze firmy.
Proces adaptacji jest dla przełożonych niezwykle ważny, bowiem rzutuje na to, czy nowozatrudniony pracownik będzie chciał zostać z nami na dłużej – czy się zaaklimatyzuje i sprawnie wejdzie w nową rolę. Dlatego też już pierwszego decydują się na realizację szeregu działań, mających na celu ułatwienie „wejścia” do przedsiębiorstwa nowemu pracownikowi.
Jak zrobić dobre wrażenie pierwszego dnia pracy?
Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz i z pewnością pomoże w tym punktualność. Spóźnianie, zwłaszcza pierwszego dnia, jest niedopuszczalne, podobnie jak krzykliwy ubiór czy aroganckie zachowanie. Znaczenie mają też tematy jakie poruszamy w trakcie rozmów z nowymi współpracownikami. Najlepiej unikać wymiany poglądów nt. polityki, wiary czy poprzedniego pracodawcy – szczególnie, gdy nie wspominamy go dobrze. Niepożądane jest również plotkowanie i to bez względu na to czy dopiero zaczynamy pracę w danej firmie czy jesteśmy w niej od dłuższego czasu.
A jakie rady dla nowych pracowników mają eksperci Ewa Błaszczyńska – Dyrektor Regionu w Grupie Progres i Paweł Dąbrowski – Dyrektor Regionu w Grupie Progres?
Sprawdźcie na:
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.