[post_title]
[post_published]
PROGRES
Rynek pracy, rozwój gospodarczy, polityka migracyjna, aktywizacja osób biernych zawodowo, regulacje prawne, sytuacja w branży nieruchomości, baza hotelowa w Trójmieście to tylko niektóre z tematów poruszonych w czasie audycji Radia Gdańsk „Ludzie i pieniądze” prowadzonej przez redaktora Artura Kiełbasińskiego. Do udziału, w której zaproszono Cezarego Maciołka, Wiceprezesa Grupy Progres.
„Z gospodarczego punktu widzenia to był bardzo dobry i owocny rok, co wskazuje m.in. wzrost gospodarczy, który będzie sięgał blisko 5 proc. i stawia nas w elicie gospodarek rozwijających się bardzo szybko oraz dynamicznie” – powiedział Wiceprezes Cezary Maciołek na antenie Radia Gdańsk. – „Przekłada się to na sytuację na rynku pracy, która z jednej strony jest bardzo pozytywna – mamy rekordową liczbę osób, które świadczą usługi i rekordowo niskie bezrobocie. Z drugiej strony jest to duże wyzwanie dla firm i pracodawców, którzy dzisiaj zastanawiają się, z których kierunków ściągać pracowników” – kontynuował Cezary Maciołek.
Z podsumowania roku Cezarego Maciołka dowiedzieliśmy się również, że minione dwanaście miesięcy było czasem wyzwań dla przedsiębiorców. Firmy rozwijały się, przychody rosły jednak nie zawsze przekładało się to na zyski organizacji, a to spowodowane było m.in. kosztami pracy i kosztami związanymi z brakiem rąk do pracy, które zmuszały firmy do rezygnacji z części potencjalnych zleceń.
Kluczowa wg. Wiceprezesa Maciołka była również polityka migracyjna, która utknęła w miejscu. Ustawa w części została zrealizowana – 20 profesji zostało zwolnionych z testu rynku pracy, wydłużono okres zatrudniania w oparciu o prace sezonowe z 6 do 9 miesięcy. Niestety, nie wprowadzono innych kluczowych rozwiązań – zmian nakazujących wydłużenie okresu pracy na oświadczenie – znacznie łatwiejsze do uzyskania niż klasyczne pozwolenie na pracę – z 6 miesięcy do roku. Dyskutowany projekt ustawy o rynku pracy dawał także możliwość rozszerzenia pracy na oświadczenia dla obywateli kolejnych krajów – Wietnam, Chiny i Nepal. Dziś mają je obywatele Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Rosji i Ukrainy. Jednak na takie zmiany również będziemy musieli poczekać.
Ratunkiem na braki kadrowe mogą być również osoby bierne zawodowo. Cezary Maciołek zauważył, że receptą byłaby „polityka personalna mix, a więc system mieszany. Z jednej strony sięgnięcie po nasze rodzime zasoby, które faktycznie są, bo aktywność zawodowa Polski wynosi ok. 70 proc., to bardzo mało w porównaniu z innymi krajami. Natomiast wyzwaniem dla przedsiębiorców będzie zatrzymanie pracowników, a z drugiej strony pozyskanie nowych. Rodzime zasoby to w dalszym ciągu niewystarczająca ilość rąk do pracy, stąd musimy się otwierać na cudzoziemców”.
Cała audycja dostępna jest na stronie Radia Gdańsk.
„Ludzie i pieniądze” to program o gospodarce z udziałem ekonomistów, ekspertów, przedsiębiorców i dziennikarzy. Redaktorzy prowadzący rozmawiają z nimi o wydarzeniach, które mają wpływ na zawartość portfeli Polaków. Wspólnie komentują decyzje rządu, samorządu i izb gospodarczych, informują o innowacjach i pomysłach na biznes.
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.