[post_title]

[post_published]

PROGRES

Model zatrudnienia oparty na pracy zdalnej zyskuje na popularności. W Polsce nie stanowi on jeszcze normy, jednak na Zachodzie jest codziennością. Na świecie ok. 70 proc. specjalistów czy właścicieli firm pracuje zdalnie przynajmniej raz w tygodniu, w naszym kraju takie rozwiązania oferuje ok. 30 proc. organizacji. Polscy pracodawcy bacznie śledzą tendencje panujące na rynku pracy, wielu z nich coraz częściej rozważa możliwość pracy zdalnej uwzględniając wady i zalety tego modelu.

Dzisiejszy rynek pracy kształtowany jest przez wiele nowych zjawisk, które bezpośrednio i pośrednio oddziałują na to, jak będzie wyglądała przyszłość zatrudnienia. W najbliższym czasie, kluczowe dla wielu firm, funkcjonujących obecnie według innych zasad, stanie się stworzenie takich miejsc pracy, w których standardem będzie równowaga między obowiązkami zawodowymi, a odpoczynkiem. Coraz częściej zacznie też obowiązywać inny model zatrudnienia – praca zdalna, którą obecnie w Polsce promują najczęściej zagraniczne korporacje oraz nowoczesne przedsiębiorstwa.

Praca zdalna – co zyskuje przedsiębiorca?

Wielu pracodawców sygnalizuje rosnące problemy kadrowe. Specjaliści są obecnie kandydatami na wagę złota i coraz częściej ich zatrudnienie jest możliwe właśnie dzięki pracy zdalnej. Ten model umożliwia bowiem współpracę z osobami, które z uwagi na miejsce zamieszkania, oddalone od głównej siedziby firmy, nie są w stanie pracować stacjonarnie.

Taki tryb przynosi korzyści ekonomiczne rosnącej liczbie przedsiębiorców. Pozwala bowiem ograniczyć koszty związane z organizacją stanowisk pracy w firmie – przestrzeni czy sprzętów niezbędnych do wykonywania obowiązków służbowych. Co więcej, zatrudniając osoby wykonujące w ten sposób swoje obowiązki, ich wynagrodzenie uzależnione jest od efektów pracy i może przekładać się na ich faktyczne zaangażowanie.

Firmy współpracujące zdalnie z wieloma specjalistami mają także dużą szansę na szybki rozwój i umocnienie swojej pozycji na rynku, cieszą się prestiżem oraz przyciągają nowych kandydatów chcących dołączyć do zespołu.

Wady pracy zdalnej

Do minusów pracy zdalnej należy ograniczona kontrola nad zleconym projektem, kontakt z osobą zatrudnioną w takim trybie bywa utrudniony i wymusza na pracodawcy zaufanie komuś kto w firmie bywa gościem. Rozproszony zespół ma też ograniczoną szansę na integrację, przez co relacje między osobami pracującymi w danej firmie mogą nie być zbyt sile i hamować jej rozwój. Głównie poprzez atmosferę oraz zakłócenia w komunikacji zespołowej. Codzienne spotkania w biurze i budowanie więzi, w przypadku pracy niestacjonarnej, nie jest możliwe, a co za tym idzie zatrzymanie dobrego, zdalnego specjalisty na dłużej będzie trudne. Szczególnie w przypadku, gdy otrzyma on korzystniejszą ofertę pracy i zdecyduje się na odejście do innej organizacji.

Wszystko wskazuje na to, że praktykowane w naszym kraju elastyczne formy zatrudnienia, w ciągu kilku najbliższych lat, zostaną wdrożone przez znaczną część pracodawców, którzy przestaną obawiać się np. pracy zdalnej czy zadaniowej, gdy w określonym czasie muszą być zrealizowane pewne obowiązki. Większość osób młodych, które za 10 lat będą już dorosłymi pracownikami z doświadczeniem zawodowym, pracę będzie mogła wykonywać właśnie w domu. Przykładowo wśród pracowników Grupy Progres obserwuje się również zainteresowanie tzw. home office, z którego chętnie korzystają wszyscy bez względu na wiek. Co więcej rozmowy prowadzone z klientami pokazują, że pracę zdalną w różnych formach stosuje coraz więcej nowoczesnych firm.

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;