[post_title]

[post_published]

PROGRES

Pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne mogą otrzymywać dofinansowanie do ich wynagrodzeń oraz ubiegać się o dofinansowanie m.in. na przystosowanie stanowisk pracy. To tylko niektóre z argumentów, które powinny przekonywać firmy, organizacje i instytucje do większej otwartości na tę grupę osób. Jak stworzyć ku temu najlepsze warunki i co możemy zyskać?

Dla przedsiębiorcy, który nie ma doświadczenia w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, współpraca z nimi może wydawać się trudna do zrealizowania. Takie przekonanie jest mitem, który watro obalić. Dzięki temu zyskamy pracowników, których potencjał, umiejętności i zaangażowanie przyniosą firmie same korzyści.

Case Study – osoby niepełnosprawne w firmie

Grupa Progres od początku istnienia zatrudnia osoby niepełnosprawne w oddziałach zlokalizowanych na terenie całej Polski. Nawiązując współpracę oferujemy elastyczne formy zatrudnienia, w zależności od oczekiwań, możliwości i potrzeb. Nasz przykład pokazuje, że każda firma, która podejmuje się współpracy z osobami niepełnosprawnymi powinna być otwarta na tę grupę i rozumieć ograniczenia wynikające z niepełnosprawności. Dobrym rozwiązaniem obok pracy stacjonarnej jest możliwość pracy zdalnej. Każda z osób niepełnosprawnych, która nie jest w stanie przyjeżdżać do pracy, wykonuje ją z domu i jest wpierana przez swojego przełożonego, będąc z nim w stałym kontakcie mailowym i telefonicznym. Spotkania w biurze mogą odbywać się cyklicznie i pozwolą zaplanować działania na kolejne miesiące.

Ogromne znaczenie ma także przestrzeganie praw osób niepełnosprawnych. Każdy z pracowników powinien mieć zagwarantowany m.in. skrócony czas pracy i zwiększony wymiar urlopu. Ważne jest także zapewnienie przyjaznych warunków pracy, dogodnych dla osób niepełnosprawnych – przystosowanie miejsca pracy dla osób, które mają problemy w poruszaniu się (windy, toalety, regulowane biurka i krzesła). W przypadku osób mających problem ze wzrokiem warto wyposażyć komputery w dodatkowe oprogramowanie pozwalające swobodnie z nich korzystać.

Opisane wyżej kwestie znamy z autopsji. Pomagamy także pracownikom niepełnosprawnym wykorzystać ich potencjał, każdy z nich ma jasno określoną ścieżkę kariery, dzięki temu może pracować i rozwijać się w obszarach odpowiadającym jego zainteresowaniom, doświadczeniu oraz wykształceniu. Listę i zakres obowiązków dostosowujemy indywidualnie. Dajemy szansę spróbowania swoich sił w innym dziale, w przypadku, gdy dana osoba z powodu swoich problemów zdrowotnych odczuwa zbyt duże obciążenie dotychczasową pracą. Prowadzimy również szereg szkoleń zwiększających kompetencje pracowników niepełnosprawnych, które cieszą się dużym zainteresowaniem.

Wspieramy również w inny sposób – zgodnie z profilem naszej działalności prowadzimy doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych, pomagamy im stworzyć CV i przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Efekty współpracy z niepełnosprawnymi

Dlaczego warto przyjąć do firmy osoby z niepełnosprawnością? Ponieważ dzięki temu można zyskać bardzo dobrych i zaangażowanych pracowników, których chęć do pracy i tworzenia zmienia cały zespół. Niepełnosprawni wielokrotnie pokazują, że niemożliwe staje się możliwe i zachęcają do działania, co bezpośrednio wpływa również na efektywność i kreatywność osób z nimi współpracujących.

Z naszego doświadczenia wynika, że pracownicy dzięki współpracy z osobami niepełnosprawnymi stali się jeszcze bardziej empatyczni i otwarci na potrzeby innych, utwierdzili się w przekonaniu, że osoby niepełnosprawne mają w sobie potencjał i posiadają kwalifikacje, które sprawiają, że wzorowo wypełniają swoje obowiązki i wprowadzają nową jakość pracy.

Otwartość na tę grupę przyczyniła się także do stworzenia przez nas Organizacji wsłuchującej się w potrzeby każdego, bez względu na stan jego zdrowia i pełnione stanowisko. Dzięki temu przełożeni są na bieżąco informowani o problemach podwładnych i pomagają im w ich szybkim rozwiązaniu, co umacnia nasze relacje i tworzy miejsce pracy przyjazne pracownikom.

Przyjęcie do naszego grona osób niepełnosprawnych poprawiło także naszą pozycję na rynku pracodawców i w dłuższej perspektywie pozwoliło pozyskiwać coraz lepszej kadry, dla których nasza firma jest atrakcyjnym miejscem pracy. Zwiększyło się również zainteresowanie naszą Organizacją m.in. wśród partnerów biznesowych, dla których poza wiarygodnością finansową istotna jest także wiarygodność społeczna. Zbudowaliśmy też nasze relacje z lokalnymi samorządami. Pokazaliśmy, że dbamy o mieszkańców znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy w równym stopniu, co samorząd, dla którego jest to ustawowy obowiązek. Nasz przykład pokazuje, że warto wspierać osoby niepełnosprawne w ich aktywizacji zawodowej. W zrozumieniu potrzeb osób niepełnosprawnych i skutecznej aktywizacji tej grupy od wielu lat pomagają nam fundacje na rzecz aktywizacji osób niepełnosprawnych, z którymi stale współpracujemy i które są otwarte na pomoc innym firmom i instytucjom w zatrudnianiu i integracji osób niesłusznie pomijanych w procesach rekrutacyjnych.

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;