[post_title]

[post_published]

PROGRES

Statystki z 2017 r. wskazują na to, że aż 70% pracodawców korzysta z mediów społecznościowych w procesie rekrutacji, czyli aż o 59 punktów procentowych więcej niż w roku 2006 [1].

Social Media to środowisko, w którym niebagatelne pole do popisu mają współcześni rekruterzy oraz potencjalni kandydaci. Jest to elastyczne i stosunkowo niedrogie rozwiązanie rekrutacyjne, a ponadto znacznie skracające czas pracy rekruterów po dokonaniu dokładnej analizy danego profilu w sieci. W procesie rekrutacji w Polsce najczęściej wykorzystywanymi mediami społecznościowymi są LinkedIn, GoldenLine oraz Facebook. Pozwalają one na lepsze poznanie kandydata – zarówno od strony posiadanego wykształcenia, doświadczenia zawodowego, kompetencji, jak również od strony pozazawodowej, określającej głównie zainteresowania i zarys osobowości potencjalnego pracownika. Informacje udostępniane w Social Media mogą stanowić alternatywę dla papierowego CV. Wykreowana w ten sposób wizytówka może pomóc odnaleźć wymarzoną pracę lub, niestety, pozbawić tej szansy. Najważniejsze to: dać się odnaleźć rekruterowi, wzbudzić jego zainteresowanie i utrzymać swój pozytywny wizerunek w dalszych etapach rekrutacji. Jak to zrobić? Spróbuję przekazać Ci kilka wskazówek.

Na początku odpowiedz sobie na pytanie: Gdybym był rekruterem, co sprawiłoby, że zatrudniłbym się na danym stanowisku? W drugiej kolejności przejdź do kreowania profesjonalnego wizerunku swojej osoby, mając na uwadze następujące aspekty:

  • Wykształcenie – ta sekcja raczej nie sprawia trudności. Wymień szkoły i/lub uczelnie z uwzględnieniem swojego profilu lub kierunku kształcenia.
  • Doświadczenie zawodowe – wymień obejmowane stanowiska oraz pełnione na nich obowiązki (krótko i rzeczowo), uwzględniając czas ich wykonywania. Warto pamiętać o tym, że rekruter wcześniej czy później może zapoznać się z przesłanym CV – informacje wyszczególnione w obu miejscach nie mogą wzajemnie się wykluczać, by nie naruszyły Twojej wiarygodności.Uwaga! Zastanów się głęboko, czy warto określać ukończoną szkołę jako Wyższą Szkołę Melanżohologii lub Wyższą Szkołę Robienia Hałasu, bądź miejsce pracy jako Szlachta nie pracuje, albo Szlachta baluje, plebs haruje. Otóż wzmianki tego typu są zdecydowanie passé.
  • Znajomość języków obcych – w świecie firm o międzynarodowym zasięgu to bardzo ważny element naszych kompetencji. Poprzez wyszczególnienie takiej informacji, łatwo można wyróżnić się na tle innych kandydatów.
  • Kursy, projekty, uzyskane certyfikaty – Zrobiłeś coś dodatkowego? Zainwestowałeś w swój rozwój? Być może jesteś aktywnym wolontariuszem lub koordynatorem ciekawego projektu? Pochwal się! Możesz zamieścić opisy, a nawet skany certyfikatów potwierdzających zdobyte kompetencje czy umiejętności.
  • Zainteresowania, pasja, hobby – codziennie pokonujesz siebie i swoje możliwości w pewnej dziedzinie sportu? Może próbujesz swoich sił w kaligrafii? Jeśli Twoja pasja lub hobby określa Twoje drugie JA – podziel się sobą!
  • Umiejętności – może nie posiadasz wykształcenia czy doświadczenia, które umożliwiłoby Ci podjęcie wymarzonej pracy, ale gdzieś tam w środku wiesz, że sprawdziłbyś się na konkretnym stanowisku? To właśnie posiadane umiejętności pomogą Ci w rozwoju w danej sferze, a wypisanie ich w sieci umożliwią rekruterowi odnalezienie właśnie Ciebie! Skup się jednak na kluczowych kompetencjach i unikaj wypisywania tych umiejętności, których nie potrafisz potwierdzić. Możesz również poprosić współpracowników lub byłych pracodawców o wydanie publicznej opinii, tudzież potwierdzeń, na temat posiadanych przez Ciebie kwalifikacji.
  • Informacje dodatkowe – jeśli masz ochotę możesz udostępnić swoje dane kontaktowe (np. adres mailowy, a nawet numer telefonu), które znacznie przyspieszą ewentualny kontakt ze strony zainteresowanego rekrutera. A może posiadasz konto na innej stronie, gdzie prezentujesz wyniki swojego wysiłku i pracy? Być może warto podzielić się tym również z rekruterem!

Pamiętaj! Stawiaj na szczerość. Kłamstwo ma krótkie nogi, a doświadczonemu rekruterowi nie sprawi problemu wychwycenie nieszczerości.

Czy istnieją dodatkowe elementy, które mogą zachęcić osobę rekrutującą do kontaktu? Uważa się, że chętniej i pewniej rozmawiamy z osobami, które posiadają zdjęcie profilowe, jednak należy podkreślić, że samo posiadanie nie jest kluczem do sukcesu. Zdjęcie powinno być wyraźne i bez osób towarzyszących. Dobrze, jeśli jest to zdjęcie biznesowe odzwierciedlające profesjonalny charakter kandydata, na jednolitym tle, odpowiednio wykadrowane i oświetlone. Raczej należy wystrzegać się tzw. selfie, szczególnie na portalach biznesowych. Warto również zwrócić uwagę na ubiór – najważniejsze, żeby był schludny i nie zawierał napisów czy ikon zdecydowanie nie wpisujących się w ramy profesjonalnego wizerunku.

Coraz częściej Social Media wykorzystywane są w świecie rekrutacji. Warto zwrócić uwagę na treści, które udostępniamy w Internecie, szczególnie na forum publicznym. Przeanalizuj więc czy udostępniane elementy nie wpływają negatywnie na Twój wizerunek w oczach potencjalnego pracodawcy.

Powodzenia!

 

[1] 2019; Josimovski S., Kiselicki M., Pulevska-Ivanovska L.: Social Media Screening: Impact of GDPR and Macedonian Legal Framework; JCEBI, 6, 1, str. 77-78

 

Grupa Progres

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;