[post_title]
[post_published]
PROGRES
Proces rekrutacji jest powiązany z gromadzeniem znacznej ilości danych związanych głównie z nadsyłanymi CV. W związku z tym przedsiębiorstwa stają przed wyzwaniem ich przechowywania i przetwarzania. Wymagania pojawiają się nie tylko ze względu na ogrom informacji, które są gromadzone. Należy również zadbać o bezpieczeństwo danych osobowych. Obecnie wykorzystywanie wyłącznie arkuszy kalkulacyjnych czy e-maili odchodzi w przeszłość. Informacje dotyczące kandydatów powinny być dla pracowników HR przejrzyste, co usprawni proces rekrutacji. Istotne jest to zwłaszcza w przypadku, kiedy mamy do czynienia z dużą liczbą aplikacji na dane stanowisko. Z tego względu obecnie stosuje się bardziej rozbudowane rozwiązania informatyczne.
Nowe, podstawowe narzędzie
Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, a wybór jest uwarukowany różnorodnymi kryteriami, takimi jak m.in. sposób wyszukiwania danych czy ich katalogowanie. Inny ważny aspekt to zarządzanie treścią ogłoszeń. Systemy, dzięki którym możliwe jest zaplanowanie publikacji ofert, ustalenie szaty graficznej czy ich współpraca z platformami służącymi do udostępniania ogłoszeń bądź mediami społecznościowymi, są niezbędnym narzędziem w pracy HR. Poprzez tego rodzaju funkcje dodawanie ofert staje się bardziej intuicyjne, a sama rekrutacja przebiega sprawniej. Zadania rekruterów ograniczają się, dzięki czemu mogą poświęcić uwagę innym elementom aniżeli publikowanie poszczególnych ofert w danym czasie. Można więc założyć, że skraca się również czas całego procesu związanego z przyjmowaniem nowych pracowników.
Dane w chmurze
Kolejnym kryterium jest forma oprogramowania. Coraz więcej firm decyduje się na wykorzystywanie programów w modelu SaaS (ang. Software as a Service). Przy użyciu tego typu rozwiązania gromadzone dane są przechowywane na serwerach firmy udostępniającej usługę. Można by stwierdzić, że przechowywanie tzw. danych wrażliwych w chmurze nie jest bezpiecznym rozwiązaniem. Jednak to niesłuszne przekonanie. Informacje znajdujące się na serwerach oprogramowania SaaS są szyfrowane. Co więcej, możliwe jest modyfikowanie haseł dostępu. Funkcja ta pozwala zatem na kontrolowanie tego, kto może wykorzystywać informacje zawarte w CV kandydatów. Poza tym ze względu na możliwość otwierania SaaS w przeglądarce internetowej dostęp do poszczególnych danych jest ułatwiony, ponieważ nie jest uzależniony od zainstalowania programu w systemie konkretnego komputera.
Automatyzacja procesów
Warto jednak podkreślić, że proces rekrutacji to nie tylko przetwarzanie danych czy redagowanie i publikacja ogłoszeń. Istotny jest także przepływ informacji, dla przykładu Workflow w ramach procesu Onboardingu – wdrażania nowych pracowników. Automatyzacja tych elementów pozwala na ich usprawnienie, a co za tym idzie, również na czas, jaki jest potrzebny do ich realizacji. Poza tym w przypadku znacznej ilości rekrutacji, dzięki rozwiązaniom IT możliwa staje się monitorowanie drogi poszczególnych kandydatów już od aplikacji na dane stanowisko, przez rozmowę kwalifikacyjną oraz finalnie zatrudnienie, bądź nie, poszczególnych osób. Wykorzystywanie tego typu oprogramowania pozwala na przejrzyste analizowanie danych związanych z postępami kandydatów na przykład przy użyciu wykresów.
Również dla kandydata
Aplikacje wykorzystywane w procesie rekrutacji są przydatne nie tylko z perspektywy rekruterów – są one również chętnie używane przez kandydatów. Przesyłanie CV przy użyciu telefonu, wypełnianie przejrzystych formularzy wpływa podwójnie na komfort zainteresowanych. Po pierwsze, możemy aplikować na dane stanowisko w każdym miejscu i czasie, ponieważ nie jest to uzależnione od posiadania przy sobie komputera w konkretnym momencie. Po drugie zaś, forma pozwala na szybkie i wygodne przesłanie odpowiedzi na ogłoszenie.
Pomoc w legalizacji pracy
Istotnym wyzwaniem dla firm są formalności związane z zatrudnieniem obcokrajowców. Jednak dzięki rozwiązaniom IT cały proces staje się prostszy, a co za tym idzie, skraca się również czas jego realizacji. Oprogramowanie wykorzystywane przy rekrutacji nierzadko posiada funkcje przydatne przy składaniu wniosków dotyczących wydania pozwolenia na pracę. Ponadto tego typu pozwolenie jest również w późniejszym czasie wprowadzane do systemu, co niweluje biurokratyczny chaos. Porządkowanie procesu rekrutacji poprzez systemy informatyczne daje w tej sytuacji możliwość monitorowania skuteczności poszczególnych rekrutacji.
Rozwiązania IT są więc niezbędne dla sprawnego przeprowadzenia procesu rekrutacji. Wybór danego programu powinien być jednak uwarunkowany indywidualnymi potrzebami firmy. Należy wziąć pod uwagę m.in. liczbę rekrutacji i kandydatów czy rodzaj analiz, jakie będą wykonywane z wykorzystaniem poszczególnych danych.
Maciej Maciejewski – Kierownik Działu IT Grupy Progres
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.