Kompetencje miękkie czy twarde — które z nich doceni rekruter?
Kompetencje miękkie — krótka definicja
Każdy z nas ma jakieś kompetencje miękkie. Niektórzy mają je rozwinięte bardziej, inni mniej. Jedno jest pewne — da się, a nawet trzeba, nad nimi pracować. Szczególnie wtedy, kiedy staramy się o nowe stanowisko lub szukamy swojej pierwszej pracy. Czym tak naprawdę są te kompetencje miękkie? To zbiór umiejętności interpersonalnych. Nie da się ich zmierzyć za pomocą skali, ocen i poziomów. Można je natomiast zweryfikować w konkretnych sytuacjach. Kompetencje miękkie mogą określać typ osobowości.
Przykłady kompetencji miękkich
- asertywność
- dobra organizacja pracy
- wysoka kultura osobista
- skuteczne radzenie sobie ze stresem
- otwartość na nowe wyzwania
- umiejętność pracy pod presją czasu
Kompetencje twarde, czyli jakie?
Kompetencje twarde to nic innego jak wiedza i umiejętności, nabyte podczas nauki. Możemy zaliczyć do nich to, co wynieśliśmy ze szkoły i studiów oraz dodatkowych kursów. W przeciwieństwie do kompetencji miękkich można je zmierzyć i określić np. za pomocą skali lub poziomów. Kompetencje twarde to te, które najczęściej są udokumentowane i pozwalają nam na wykonywanie określonego zawodu. To nimi kierujemy się przy wyborze ogłoszeń, w odpowiedzi, na które zamierzamy aplikować.
Wybrane kompetencje twarde
- prawo jazdy np. kat. B
- znajomość języków obcych, np. angielskiego na poziomie C1
- doświadczenie w pracy z pakietem MS Office
- umiejętność obsługi programów graficznych
- obsługa maszyn CNC
Jakie kompetencje liczą się dla pracodawców — miękkie czy twarde?
Bezsprzecznie to kompetencje twarde są tymi podstawowymi. Mają znaczenie zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i kandydata na dane stanowisko. To od nich zależy która kandydatura będzie rozpatrywana oraz czy w ogóle zostanie złożona. Nie da się jednak ukryć, że to miękkie umiejętności kandydatów coraz bardziej liczą się dla pracodawców. Dlaczego? Po pierwsze trudniej się ich nauczyć. Wypracowanie asertywności, czy pewności siebie potrafi zająć sporo czasu. Po drugie kompetencje twarde będą efektywnie wykorzystywane tylko wtedy, kiedy zostaną podparte miękkimi. Dopiero wtedy tak naprawdę mają znaczenie. Co więcej, kompetencje miękkie mają ogromny wpływ na atmosferę i kulturę pracy. Oba rodzaje umiejętności kandydata są weryfikowane na rozmowie kwalifikacyjnej. Najczęściej to w kolejnych etapach rozmów rekrutacyjnych, podczas zadań, kandydat może wykazać się umiejętnościami twardymi. Wtedy w praktyce ma szansę udowodnić to, co widnieje w CV. Warto to sobie umożliwić, pokazując się z najlepszej strony, przy wykorzystaniu kompetencji miękkich.
Które kompetencje miękkie warto umieścić w CV?
Zarówno kompetencje miękkie, jak i twarde mają swoje odpowiednie miejsce w CV. Warto wyszczególnić wszystkie z nich, aby zwiększyć szansę na rozmowę kwalifikacyjną i kto wie, być może na zdobycie wymarzonego stanowiska. Wiemy, które kompetencje miękkie na pewno przykują wzrok pracodawcy. Oto najważniejsze z nich:
- dyscyplina i dobra organizacja pracy,
- umiejętność pracy pod presją czasu,
- kreatywność,
- komunikatywność oraz odwaga,
- ciekawość i chęć rozwoju,
- umiejętność pracy w zespole
- zdolności przywódcze.
Grupa Progres
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.