[post_title]
[post_published]
PROGRES
Rozmowa kwalifikacyjna jest dla wielu z nas bardzo stresującą częścią szukania pracy. Zatem dlaczego wiele osób zmniejsza swoje szanse na zdobycie pracy przychodząc na spotkanie nieprzygotowanym? Jako doświadczony rekruter zdradzę Wam sekret.. Wykorzystaj swoją szansę i przygotuj się. ZAWSZE warto być przygotowanym, bo nawet jeśli nie spełniasz wszystkich oczekiwań pracodawcy, Twoja motywacja może wpłynąć na pozytywną decyzję rekrutera. Dodatkowo stres jest mniejszy ?
Dlatego drogi Kandydacie zachęcam abyś „odrobił” pracę domową i dowiedział się: do jakiej firmy aplikowałeś, na jakie stanowisko i dlaczego.
Poniżej, w dużym skrócie znajdziesz wskazówki, dzięki którym dowiesz się, czego unikać podczas rozmowy rekrutacyjnej.
- Nie spóźniaj się. Jeśli jednak nie dasz rady być na czas, uprzedź o tym rekrutera. Pierwsze wrażenie robi się tylko… raz.
- Jeśli musisz odwołać spotkanie, zadzwoń i poproś o przełożenie terminu.
- Nie przychodź za wcześnie. Sprawdź ile czasu zajmie Ci dojazd, jeśli przyjdziesz wcześniej poczekaj.
- Unikaj ekstrawagancji w ubiorze – jeśli jesteś osobą śledzącą trendy w modzie – możesz zaakcentować to stylowymi dodatkami. Pamiętaj jednak, że rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie biznesowe, dlatego strój powinien być dostosowany do tej sytuacji i stanowiska.
- Nie okazuj zdenerwowania. Każdej rozmowie może towarzyszyć stres. Pokaż jednak, że potrafisz kontrolować emocje. Pracodawca chce widzieć przed sobą osobę, która da sobie radę w różnego rodzaju stresujących sytuacjach, jakie zdarzają się w miejscy pracy.
- Nawet jeśli jesteś pewien swoich kompetencji niedopuszczalne jest nieprzygotowanie do rozmowy. Informacje nt. firmy, do której wysłałeś CV i stanowiska, o które się ubiegasz to absolutne minimum. Jeśli uczestniczysz w rekrutacji ukrytej – zawsze możesz zapytać rekrutera o wskazówki dot. przygotowania do spotkania.
- Nie każ ciągnąć się za język, ale i nie popadaj w gadulstwo, nie spoufalaj się.
- Na pytania dotyczące Twojego doświadczenia nie odpowiadaj, że wszystko jest w CV. Rekruter zadaje pytania, bo to jego praca ?, jak inaczej miałby Cię poznać?
- Unikaj hipotetycznych wypowiedzi. Odpowiadaj konkretnie mówiąc o wyzwaniach, z którymi sobie poradziłeś w przeszłości.
- Nie mów źle o obecnym/ byłym pracodawcy.
- Nie okazuj znudzenia. Po drugiej stronie jest człowiek, którego być może spotkasz w innej sytuacji – zawodowej, bądź prywatnej. Kultura osobista zawsze jest w modzie.
- Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Bądź naturalny.
Pamiętaj, jeśli przygotujesz się do spotkania rekrutacyjnego zwiększysz swoje szanse
na zatrudnienie. Jako osoba z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu rekrutacji miewam sytuacje, w których wracam do kandydatów, którzy „wypadli” dobrze, przy okazji następnych projektów rekrutacyjnych. Warto pamiętać, że rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie z drugą osobą, której warto okazać szacunek. Dlaczego? Ponieważ świadczy to o naszej kulturze osobistej, po prostu.
Kamila Dowgiałło – Specjalista ds. Personalnych Grupy Progres
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.