[post_title]
[post_published]
PROGRES
W ciągu ostatnich lat obserwujemy wzrost zatrudnienia pracowników pochodzących ze Wschodu. W 2018 rok ponad 2 mln cudzoziemców podjęło decyzje o migracji zarobkowej do Polski, czego skutkiem było wydanie prawie 900 tys. wiz „pracowniczych” (typu D05, D06) oraz ponad 1,5 mln oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy. Pracodawcy, którzy decydują się na zatrudnienie obcokrajowca stają przed ważną decyzją – zatrudnić samodzielnie czy powierzyć proces ekspertowi? Którą drogę wybrać?
Indywidualizacja to podstawa
Z własnego doświadczenia wiem jak dużo pracy, cierpliwości i czasu wymaga zatrudnienie cudzoziemca. Kolejki, sterty dokumentów do wypełnienia, ciągłe telefony i przede wszystkim stresująca niepewność. Czy na pewno wszystko zrobiłem dobrze? O niczym nie zapomniałem? Myślę, że dla wielu z Was brzmi to znajomo. Coraz częściej jednak, pracodawcy zmęczeni rozmyślaniem nad całym procesem decydują się na skorzystanie z usług profesjonalistów.
Zatrudnienie cudzoziemca wiąże się z indywidualnym podejściem do sprawy. Każdy pracownik ma inną historię zatrudnienia, inne dokumenty pobytowe oraz inne dokumenty pozwalające na pracę. W związku z tym analiza procesu jest obowiązkowa w każdym przypadku, a rozwiązania zawsze będą specyficzne. Nie można szablonowo stosować jednej metody wobec wszystkich swoich pracowników spoza Polski.
Poznać pracownika
Cały proces należy zacząć od zbudowania strategii działania. W tym celu musimy podejść do sprawy kompleksowo i szczegółowo poznać sytuację dotyczącą każdego pracownika. Na tym etapie ważne jest uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań, m.in.:
- Czy pracownik posiada jeden paszport czy może dwa?
- Czy paszport jest biometryczny?
- Jaki ma tytuł pobytowy?
- Jak długo przebywa na terenie RP?
- Czy jest studentem albo absolwentem szkoły wyższej?
- Czy był już zatrudniony na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy? Jeżeli tak, to jak długo?
Odpowiedzi mogą okazać się oczywiste. Mój pracownik ma paszport, wizę, wszystko o nim wiem, idę więc do urzędu, rejestruję oświadczenie i po kłopocie. Należy jednak pamiętać, że legalizacja pobytu oraz pracy to bardzo rozległy temat i na każdym etapie mogą wystąpić nieoczekiwane sytuacje. Do tego wciąż zmieniają się przepisy i naszym obowiązkiem jest śledzić je na bieżąco. Nie ma możliwości stworzenia vademecum zatrudnienia cudzoziemca, ponieważ podczas procesu uwzględnić należy wiele zmiennych dotyczących pracownika oraz dostosować działania do obowiązujących przepisów.
Legalne czyli jakie?
Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Przedsiębiorcy muszą zatem szybko i elastycznie reagować na otoczenie. Większość nie ma więc czasu na szukanie bieżących informacji i doszkalanie się w zakresie legalizacji pobytu i zatrudnienia cudzoziemców. Do sprawnego przeprowadzania działań potrzebne jest przyswojenie bardzo rozległej wiedzy. Czym różni się oświadczenie od zezwolenia? Jak je uzyskać? Co zrobić, kiedy pracownik przekonuje nas, że może pracować jedynie na podstawie „zaproszenia”, które jest w pełni legalnym dokumentem? Uwierzyć mu czy poszukać informacji? Które źródło jest prawdziwe? Oczywiście, możemy spróbować zrozumieć proces legalizacji, jednak zajmie nam to bardzo dużo czasu, a prawdą jest, że pracownik nie będzie czekał. Liczy się szybkość i efektywność działania. Jeżeli nie znamy odpowiedzi na powyższe pytania, a zabieramy się za legalizację, na starcie narażamy się na wysokie kary i grzywny (nawet do 30 000 zł). Nieprawidłowo przeprowadzony proces legalizacji może sprawić, że włożymy w to dużo swojej pracy i nie osiągniemy spodziewanych rezultatów. Czas oczekiwania na dokumenty będzie długi, co spowoduje, że zarówno pracodawca jak i pracownik poniosą straty.
Zostaw sny o Urzędzie Pracy komuś innemu
Eksperci są w stanie zbudować dla nas strategię, która zapewni właściwą obsługę procesów związanych z legalizacją pobytu i pracy cudzoziemców. Z doświadczenia wiem, że powierzenie procesu zewnętrznym podmiotom jest decyzją strategiczną i wiąże się z udzieleniem dużego kredytu zaufania. Warto jednak rozpocząć współpracę, która zapewni nam optymalizację działań oraz stały kontakt z kompetentnymi, doświadczonymi osobami, posiadającymi aktualną wiedzę. Ekspert zabezpiecza realizację procesów zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, reprezentuje pracodawcę w instytucjach publicznych. Dodatkowo pracodawca otrzyma wsparcie w zakresie komunikacji z pracownikami w często niezrozumiałym dla niego języku. Kluczowe przy współpracy jest zdefiniowanie potrzeb i oczekiwań co pozwala zbudować partnerską współpracę opartą na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu.
Legalizacja jest jak labirynt. Myślisz, że wiesz gdzie jest najszybsza trasa do wyjścia, jednak pokonujesz zakręt i nagle okazuje się, że jeszcze długa droga przed Tobą.
Yuliia Novytska – Kierownik Działu Legalizacji Zatrudnienia Grupy Progres
Masz pytania? Napisz kontakt.legalizacja@grupaprogres.pl
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.