[post_title]
[post_published]
PROGRES
Jak wykazały badania Kantar Public z 2017 roku[1], co drugi Polak posiada jakiekolwiek zwierzę w domu, a w 42% to posiadacze psów. Zatem nie dziwi fakt, że pojawiają się coraz liczniejsze zapytania o połączenie życia zawodowego z posiadaniem pupila.
W 2016 roku został opublikowany raport „Pet-Friendly Workplace PAWrometer”[2], który miał na celu przedstawienie wpływu
i postrzegania miejsc pracy przyjaznym zwierzętom w odniesieniu do pracowników oraz kultury firmy. Odpowiedzi pracowników wskazały, że 82% z nich zwiększyło lojalność wobec pracodawcy, a 79% osób zatrudnionych przyznało, że relacje ze współpracownikami uległy poprawie.
Na jakie obszary, wpływa obecność psa w pracy, według działu HR:
- Polepszone morale pracowników (91%);
- Dobre zachowanie pracowników (93%);
- Ograniczone poczucie winy, przy pozostawieniu zwierzęcia w domu (92%);
- Zredukowanie stresu (92%);
- Lepszy Work-Life-Balance (91%);
- Osobiste polepszenie satysfakcji z efektywności pracy (87%);
- Dyspozycyjność do dłuższego pozostania w pracy (87%).
Z czego mogą wynikać wymienione powyżej, pozytywne aspekty zabierania ze sobą psa do pracy?
Podejmując decyzję o adopcji psa, bierzemy na siebie dużą odpowiedzialność. Przekłada się to na życie opiekuna, który musi podporządkować cały dobowy cykl – zwierzęciu. Ważne jest odpowiednie karmienie, w określonych porach – po spacerze, nie wcześniej (przy rasach dużych, może nastąpić skręt żołądka), spacer minimum trzy razy dziennie po 30 minut, wystarczająca dawka socjalizacji z otoczeniem i opiekunem. Występuje stres i emocjonalny smutek spowodowany pozostawieniem psa dłużej w domu. Sytuacja staje się bardziej skomplikowana i stresująca, kiedy pies zachoruje lub jest przewlekle chory. Fakt, że jest obok, zapewnia nam poczucie bezpieczeństwa, a więc zaspakaja drugą w hierarchii potrzeb tzw. „Piramidy Maslowa”.
Czy warto? Zawsze odpowiadam tak, ponieważ pies uczy nas zarządzania czasem, ustawiania priorytetów oraz ułatwia komunikację,
co wpływa na produktywność i efektywność w wykonywaniu zadań w pracy. W Polsce coraz częściej zaczęłam napotykać firmy, które są przychylne akcjom przebywania z psem w biurze. Związane jest to przede wszystkim ze strategią Employer Branding, dzięki czemu pracodawca wyróżnia się na lokalnym rynku pracy.
W jaki sposób przygotować firmę, pracownika i psa?
Przede wszystkim dbajmy o komfort zwierzęcia. Jeżeli mamy świadomość, że Nasz pies nie należy do grzecznych, nie reagujena podstawowe komendy: zostań, siad, leżeć – lepiej, aby pozostał w domu, do czasu nauczenia się posłuszeństwa. Przyprowadzając psa do pracy, musimy mieć świadomość, że dla psa jest to nowe miejsce. Dlatego dobrą praktyką jest zapoznanie z przestrzenią biurową w krótkich okresach czasowych np. po godzinie, tak aby przyzwyczaił się do spędzania z Nami czasu w pracy przez okres 8 godzin. Pamiętajmy o przyniesieniu karmy, napełnionej miski z wodą, ulubionej zabawce (bez odgłosów) oraz o posłaniu – dobrym rozwiązaniem jest klatka Kennelowa – natomiast też wymaga wcześniejszej pracy i przyzwyczajania do niej psa. Pracodawca powinien stworzyć wewnętrzny regulamin, który pozwoli na uniknięcie konfliktów, a dodatkowo będzie regulował prawne kwestie np. o posiadaniu aktualnej książeczki zdrowia i ważnych szczepień przeciwko wściekliźnie.
Jeżeli obecność psa, pozytywnie wpływa na danego pracownika, nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki program wprowadzić. Warto tworzyć ankiety potrzeb pracowników, aby wspólnie ustalać motywy do pozostawania w danym miejscu pracy na długie lata.
[1] http://www.tnsglobal.pl/archiwumraportow/files/2017/05/K.021_Zwierzeta_domowe_O04a-17.pdf
[2] https://www.banfield.com/Banfield/media/PDF/Banfield-PAWrometer-Summary_032916_FINAL-TM.pdf
Anna Bornik – Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji Grupy Progres
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.