Gdzie rozpocząć karierę zawodową

– w małej czy dużej firmie?

Dla wielu osób rozpoczęcie kariery zawodowej jest bardzo ekscytującym okresem w ich życiu. Czy dla osoby rozpoczynającej pracę, mała lub duża firma gwarantuje korzystniejsze możliwości rozwoju? Każda z dróg posiada wady i zalety, dlatego przyjrzyjmy się obiektywnej ocenie wybranych aspektów w nawiązaniu do tego, co może zaoferować mała, a duża firma. 

 

Zatrudnienie

Rozpoczynając od procesu zatrudnienia, zaletą dużych firm dla poszukujących pracy jest większa liczba posiadanych ofert, dzięki czemu aplikujący mają większy wybór. Analogicznie, duże, znane firmy mają większy wybór pośród CV kandydatów – często mogą pozwolić sobie na poświęcenie większej ilości czasu, dokonując zatrudnienia i znalezienie odpowiedniej osoby, gdyż nieobecność pracownika na podstawowym stanowisku w korporacji nie stanowi tak dużego problemu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Małe firmy nie są skłonne pozostawiać wolne stanowiska pracy przez dłuższy okres czasu, aby nie obciążać innych pracowników. Przy małej liczbie zatrudnionych osób, trudne bywa rozdzielenie dodatkowych obowiązków dla pracowników, którzy i tak często pełnią kilka funkcji jednocześnie. Proces rekrutacyjny często trwa krócej i mniej znane, małe firmy nie posiadają tak dużego wyboru wśród CV kandydatów jak korporacje, poprzez  co są skłonni zatrudnić osobę z mniejszym doświadczeniem. Zdarza się jednak, iż takie firmy ostatecznie zatrudniają pracownika ze swojej prywatnej sieci kontaktów i osoby z zewnątrz nie mają szansy w procesie rekrutacyjnym.

 

Awans

W dużych firmach, absolwenci szkół na przestrzeni kilku lat mogą awansować na kolejne szczeble kariery zawodowej. Ograniczenie polega na tym, że ich ciężka praca może nie zostać tak szybko doceniona, ponieważ w dużym gronie pracowników mogą być mniej zauważalni, panuje duża konkurencja lub w zależności od sytuacji danego działu – mogą długo oczekiwać na moment, aż zwolni się stanowisko na drabinie kariery zawodowej. W małym przedsiębiorstwie wpływ pracownika jest bardziej zauważalny, a pracownik może mieć rzeczywisty wpływ na funkcjonowanie firmy. Minusem bywają niezbyt przejrzyste ścieżki kariery zawodowej, gdyż często osoby w małych firmach pełnią różne role równocześnie, a zadania na stanowisku pracy nie są ściśle sformalizowane. Mimo większej zauważalności pracownika, w małym przedsiębiorstwie możliwość awansu również może być ograniczona ze względu na małą liczbę osób zatrudnionych i brak przestrzeni do uzyskania wyższego stanowiska – a gdy do niego dochodzi, może to być duży skok.

 

Środowisko pracy

Pracownicy małych firm chętniej wypowiadają się na temat rodzinnej atmosfery, ścisłej współpracy i bliskich relacji ze wszystkimi współpracownikami. Komunikacja bywa łatwa, a decyzje podejmowane są szybciej, ponieważ małe firmy nie posiadają skomplikowanej hierarchii. Ze względu na małe grono pracowników, wyzwaniem nowego członka zespołu bywa zintegrowanie się z już zgranym – często od wielu lat stałym zespołem lub dopasowanie się w grono rodzinne. W dużych przedsiębiorstwach pracownicy rzadziej realnie wpływają na decyzje firmy (szczególnie na podstawowych stanowiskach). Zaletą jest większa przestrzeń w kontekście nawiązywania nowych znajomości, ponieważ w większych przedsiębiorstwach budowanie relacji nie ogranicza się do grona kilkuosobowego zespołu i możemy poznać wielu ciekawych ludzi.

 

Benefity

Duże korporacje posiadają silne zaplecze finansowe, dzięki czemu poza stałym wynagrodzeniem, stać je na szeroki wachlarz benefitów. W małych przedsiębiorstwach zazwyczaj oferowany jest węższy zakres benefitów, zaś częściej przyznawane są premie uznaniowe. Dodatkowo w małych firmach częściej większą uwagę przykłada się do wspólnego obchodzenia urodzin czy świąt, co wpływa na pozytywne relacje międzyludzkie, tym samym powodując większą dynamikę pracy zespołu.

 

Stabilność zatrudnienia

Oczywistym jest, że zarówno małą, jak i dużą firmę może spotkać poważny kryzys finansowy, niemniej rzadziej zdarza się, aby duża firma szybko zniknęła z rynku. Jeżeli natomiast dochodzi do zwolnienia – w dużej korporacji pracodawcy niejednokrotnie dokonują zwolnienia „anonimowego” pracownika,  z którym nie posiadają szczególnych relacji, gdy w małym przedsiębiorstwie często jest to przyjaciel lub członek rodziny – poprzez to zwolnienie pracownika nie jest tak łatwe i rozpatrywane są wszystkie możliwości, aby do tego nie doszło. Tutaj należy również zauważyć, iż w dużej firmie w przypadku pozytywnych relacji z pracodawcą, pracownicy posiadają możliwości zmiany stanowiska, przeniesienia się do innego działu wewnątrz firmy – na co brakuje przestrzeni w firmach małych.

 

Gdzie będzie Tobie lepiej – co wybrać?

Wybór najdogodniejszego miejsca pracy zależy oczywiście od indywidualnych preferencji, osobowości, stylu pracy, potrzeb życiowych. Każda firma posiada swoje pozytywne, jak i negatywne strony i trudno byłoby jednoznacznie stwierdzić czy zatrudnienie w dużej, czy w małej firmie  jest korzystniejsze.

Na początku swojej kariery zawodowej w podjęciu decyzji mogą pomóc nam przebyte praktyki lub staże w różnych firmach. Na przestrzeni lat i na różnych etapach kariery zawodowej nasze preferencje mogą ulec zmianie, ale warto na starcie posiadać pogląd i własne odczucia odnośnie tego, gdzie czujemy się lepiej, aby nasze umiejętności były najbardziej efektywnie rozwijane, a ścieżka rozwoju zawodowego była przyjemniejsza.

 

Paulina Łonyszyn – Specjalista ds. rekrutacji

 

Przeczytaj również: Praca rotacyjna – coraz częstsze zjawisko?

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;