Headhunting
– czyli wybór kandydata najlepszego z najlepszych
Obecnie zarówno pracodawcy jak i pracownicy są świadomi sytuacji na rynku. Rozumiane są zasady jego działania, znany jest zakres usług i różnorodność etapów realizowanych procesów. Wszystkie marki mają dostęp do tych samych narzędzi i rynków. Jednak to, co różnicuje poszczególnych graczy, to nie tylko model operacyjny całej organizacji, ale przede wszystkim model pracy poszczególnych zespołów realizujących projekty oraz wykorzystywane przez nich narzędzia takie jak headhunting. To w nich kryje się największy i kluczowy dla powodzenia każdego projektu wyróżnik.
Na czym polega headhunting i jak działa „łowca głów”
Zazwyczaj firmy zatrudniają agencje zajmujące się headhuntingiem. Dają bardzo szczegółowy profil stanowiska i wspólnie z agencją ustalają czego oczekują od kandydata. Określenie jakie wymogi musi on spełniać to podstawa pracy headhuntera. Dzięki temu może on rozpocząć kolejny etap – poszukiwania. Na czym on polega? Proces ten jest niezwykle dokładny i zazwyczaj obejmuje wybór najlepszych kandydatów aktywnych i pasywnych, z których część pracuje dla konkurencji. Headhunter nawiązuje z nimi bezpośredni kontakt i stara się przekonać ich do wzięcia udziału w procesie rekrutacji, oraz nawiązania współpracy z nową firmą. Podczas gdy aktywni kandydaci docierają do swoich sieci zawodowych i wysyłają CV w odpowiedzi na oferty pracy, pasywni kandydaci są obecnie zatrudnieni i nie szukają nowych możliwości. W przypadku stanowisk na wysokim poziomie, z unikalnym pożądanym zestawem umiejętności, pasywni kandydaci są bardziej pożądani szczególnie, gdy obecnie pracują i zdobywają doświadczenie branżowe u konkurenta. Zabiega się o nich z dużą starannością. Headhunterowi zależy bowiem na tym, by kandydat czuł się wartościową osobą i miał przekonanie, że proces, w który jest zaangażowany, jest dla niego najlepszy z możliwych oraz miał pewność, że oferta spełnia jego oczekiwania obecnie jak i w przyszłości.
Czy headhunting działa?
Headhunting jest skuteczny jednak niezmiernie istotne jest to, by tego typu rekrutacjami zajmowały się osoby z bardzo bogatą wiedzą dotyczącą poszukiwania i zatrudniania ekspertów. Przed nimi bowiem stoją wyzwania związane m. in. z dogłębną analizą rynku i wyszukiwaniem kandydatów, którzy podobnie jak pracodawca mają swoje (często wysokie) oczekiwania. Segmentacja rynku i wielobranżowość powodują, że naturalnym zjawiskiem są headhunterzy wyspecjalizowani w danej dziedzinie, szukający osób do pracy jedynie w danej specjalizacji. To rzemiosło jest bowiem w cenie, a szczegółowa znajomość danej branży sprawia, że rekrutacja jest łatwiejsza i kończy się sukcesem.
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.