[post_title]

[post_published]

PROGRES

Dobra atmosfera w zespole wpływa na efektywność wykonywanej pracy. Pracownik, który przebywa w przyjaznej firmie, lepiej przykłada się do powierzonych obowiązków, a jego przyjście do pracy wiąże się z pozytywnymi odczuciami. W jaki sposób członkowie pracowniczej zbiorowości mogą zadbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy?

Dobra atmosfera… czyli jaka?

Dobra atmosfera w pracy panuje wówczas, gdy wszystkie osoby tworzące wspólnotę pracowniczą traktują siebie z szacunkiem, każdy ma swobodę wypowiadania własnego zdania, a relacje panujące w firmie mają pozytywny charakter.

W budowaniu takiej atmosfery ważne jest wzajemne zaangażowanie – ze strony pracodawcy, przełożonych oraz pracowników. Kiedy zaangażowana będzie tylko jedna ze stron, może być trudno osiągnąć zamierzony efekt.

Każdy z nas chciałby utożsamiać pójście do pracy z uśmiechem, z pozytywnymi emocjami. Jednak zdarzają się osoby, dla których wiąże się to ze stresem. Zdenerwowanie jednego z pracowników może oddziaływać na cały zespół, dlatego warto zastanowić się, co może zrobić każdy z nas, aby wspólnie lepiej żyło się w pracy.

Co zyska pracodawca, kiedy relacje jego pracowników będą dobre?

Kiedy zbiorowość pracowników danej firmy ma ze sobą dobry kontakt, pracodawca może być pewien, że nic na tym nie straci – może jedynie zyskać. Dobre relacje między pracownikami wpływają bowiem na ich wydajność, a to z kolei przekłada się na zyski przedsiębiorstwa.

 

8 zasad, jak zadbać o dobrą atmosferę w pracy

  1. Wzajemne zrozumienie

Próba zrozumienia wzajemnych potrzeb jest niezwykle istotna. Szczególnie na początku współpracy warto, aby przełożony zaznaczył, czego oczekuje od swojego zespołu i poprosił o to samo swoich współpracowników. Jasne określenie zasad jest niezwykle przydatne w pracy.

  1. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych na etapie ich powstawania

Jeżeli myślisz, że w pracy unikniesz konfliktów, jesteś w błędzie. Takie sytuacje zawsze będą się pojawiać. Ważne jednak, aby potrafić je rozwiązać w momencie ich pojawienia się. Ułatwi to pracę całemu zespołowi i wpłynie na brak napięć w Waszych relacjach.

  1. Praca zespołowa

Nic lepiej nie zbliży Waszego zespołu jak wspólna praca. Burza mózgów czy metaplan to elementy, których stosowanie wzmocni umiejętność, jaką jest praca w zespole. Pamiętaj o tym, że praca każdego członka zespołu składa się na efekt końcowy. Dlatego ważna jest odpowiedzialność za powierzone zadanie. W przypadku braku jego zrealizowania ucierpi cały zespół.

  1. Równość wobec wszystkich, w tym równość płci

Członkowie zespołu powinni traktować siebie z należytym szacunkiem – wszyscy, bez wyjątku i bez względu na zajmowane stanowisko. Istotne jest również, aby żadna z płci nie była dyskryminowana.

  1. Oferowanie pomocy

Jeżeli widzisz, że kolega potrzebuje pomocy i nie radzi sobie z zadaniem, nie pozostawaj obojętny. Pamiętaj, że Ty również możesz kiedyś być w takiej sytuacji. Poza tym, o zespole możemy mówić wówczas, gdy jego członkowie mogą na siebie liczyć.

  1. Optymizm

Optymista, czyli osoba pozytywnie nastawiona do życia, przyciąga do siebie ludzi.
Z optymistą dużo łatwiej nawiązać pozytywne relacje. Aby Twój zespół był przyjazny, postaraj się wnieść do niego cząstkę pozytywnej energii. Jeżeli każda z osób, która tworzy pracowniczą zbiorowość, doda jej trochę od siebie – dobra atmosfera gwarantowana!

  1. Plotki – unikaj ich!

Wystrzegaj się rozpowszechniania niepotwierdzonych informacji na temat innych osób. Sytuacje, w których dana osoba dowiaduje się, że ktoś obmawia ją za jej plecami, są częstym powodem konfliktów. Aby w firmie wszystkim dobrze się żyło, staraj się unikać plotkowania.

  1. Element relaksu

Praca jest ważna, ale pracownik musi mieć również chwilę na relaks. Nie musi on odpoczywać w samotności, może wolny czas spędzić z członkami zespołu. To świetna okazja do integracji. Warto, aby w firmie było miejsce przeznaczone do spożycia wspólnego posiłku lub przystosowane do odpoczynku np. leżaki, hamaki, piłki gimnastyczne itp. Warto przemyśleć również kwestię integracji poza pracą np. imprezy firmowe, wyjścia lub wyjazdy integracyjne. Te elementy na pewno zacieśnią więzi
w zespole.

 

Stosowanie powyższych zasad sprawi, że atmosfera panująca w pracy będzie przyjazna, a członkom zespołu będzie się dobrze ze sobą pracować.

 

Przemysław Zieliński – Grafik Grupy Progres

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;