Jak uniknąć stresu związanego z rozmową rekrutacyjną?
Stres to dość często spotykana reakcja organizmu pojawiająca się przed rozmową rekrutacyjną, szczególnie u osób wchodzących na rynek pracy. Znając drugi punkt widzenia, postaramy się podzielić z Tobą kilkoma wskazówkami. Zatem jak uniknąć stresu przed rozmową rekrutacyjną?
1. Nabierz pewności siebie. Skąd? Zostałeś zaproszony na spotkanie nie bez powodu – już wyróżniasz się pozytywnie na tle innych Kandydatów. Uświadom sobie swoją wartość. Z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że niektórym osobom pomaga zabranie ze sobą na rozmowę „szczęśliwego przedmiotu” – może to być np. spinka czy karteczka z motywującym zapisem – u mnie jest to „szczęśliwy łańcuszek” – polecam spróbować.
2. Rekruter – też człowiek. Po drugiej stronie biurka nie siedzi Twój wróg. To osoba, której zadaniem jest lepsze poznanie Ciebie. Pssst! Wiesz, że czasem rekruter jest bardziej zestresowany od Ciebie? Rozmawiaj z nim z szacunkiem, ale również partnersko, swobodnie, w atmosferze otwartości.
3. Przygotuj się. Przede wszystkim przypomnij sobie ogłoszenie i jeśli nie znasz firmy, do której aplikujesz, poczytaj o niej. Zapoznaj się również z najczęściej zadawanymi pytaniami na rozmowie rekrutacyjnej i odpowiedz sobie na nie. Uwaga! Nie ucz się odpowiedzi z Internetu – doświadczony rekruter szybko dostrzeże, że udzielane odpowiedzi są szablonowe i wyuczone, a one nie pozwalają na lepsze poznanie Kandydata. Może to spowodować kolejną porcję pytań, które prawdopodobnie Cię zestresują – zaoszczędź sobie dodatkowych emocji. Odpowiadaj na zadane pytania precyzyjnie i szczerze. Jeśli chcesz i masz taką możliwość, poproś bliską osobę o symulację rozmowy rekrutacyjnej – pomoże Ci to oswoić się z nową sytuacją.
4. Wypocznij. Wyśpij się, najedz, odetchnij. Bez spełnienia tych elementów, nie można się skupić. Odpoczynek i poczucie komfortu pozwolą Ci zachować jasność umysłu.
5. Wyjedź trochę wcześniej niż zwykle. Pozwoli Ci to uniknąć stresu związanego z ewentualnym spóźnieniem się na rozmowę. Jeśli będziesz na miejscu przed czasem, nie idź od razu do firmy, a przespaceruj się – uwolnione endorfiny nieco Ci pomogą. Jeśli jednak tego dnia czas nie będzie Twoim sprzymierzeńcem – zadzwoń do rekrutera i powiedz o tym. Rekruter zrozumie – dlaczego? Patrz punkt 2. Wiemy, że to może być trudne, ale postaraj się odgonić czarne myśli, a przywołać dobre. Z pozytywnym nastawieniem będzie Ci łatwiej. Potraktuj spotkanie jak rozmowę z osobą, która chce zostać Twoim przyjacielem i w celu lepszego poznania Ciebie zada kilka pytań. Jeśli mimo zastosowania powyższych wskazówek tuż przed drzwiami ogarnie Cię stres – odetchnij, daj sobie chwilę i uświadom sobie, że jesteś dobry, dlatego się tutaj znalazłeś. Uśmiechnij się i bądź sobą, bo kim innym?
Z czasem nabędziesz doświadczenia i zauważysz, że tak naprawdę nie było czym się stresować.
Powodzenia!
Grupa Progres
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.