Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Rekrutacja dużych grup pracowników w krótkim czasie — jak sobie z tym poradzić?
Najlepszym sposobem na pozyskanie dużych grup pracowników w krótkim czasie jest niewątpliwie leasing pracowniczy, czyli tzw. wynajmowanie pracowników na określony czas lub do wykonania pewnych zadań. W tym przypadku trudno wyobrazić sobie lepszą formę rekrutacji i zatrudnienia niż skorzystanie z usług agencji pracy. Wystarczy, że wyobrazisz sobie, że z każdym z kandydatów musiałbyś przeprowadzić osobną rozmowę, nierzadko nawet w kilku etapach. Do tego oczywiście należy dodać wszystkie formalności związane z zatrudnieniem, które sprawiają kłopoty szczególnie wtedy, kiedy kandydatem jest obcokrajowiec. Pieniądze, czas działu HR poświęcony na rekrutowanie dużych grup pracowników w krótkim czasie, to brzmi dość nieopłacalnie i nierealnie, kiedy weźmiemy pod uwagę inne zadania, z jakimi na co dzień mierzą się specjaliści ds. human resources.
Zalety rekrutowania dużych wolumenów pracowników przez agencję pracy
- Mniejszy koszt związany z onboardingiem.
- Kontrola i zmniejszenie kosztów utrzymania, zatrudnienia pracownika oraz obsługi kadrowo-administracyjnej.
- Możliwość szybkiej reakcji na zmiany kadrowe (szczególnie w przypadku firm, w których występuje sezonowość i zmienne zapotrzebowanie na pracę).
- Brak obowiązku wypełniania formalności i przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych — tym zajmuje się agencja pracy.
- Pewność zatrudnienia fachowców, osób chętnych do pracy i zaangażowanych w wykonywanie zawodowych obowiązków.
- Legalność zatrudnienia, co jest ważne z obu perspektyw — pracownika i pracodawcy.
Pracownicy fizyczni — najliczniejsza i najczęściej poszukiwana grupa kandydatów
Niewątpliwie pracownicy fizyczni należą do największej grupy zawodowej, których najczęściej trzeba zrekrutować i zatrudnić w krótkim czasie. Z pewnością wynika to z sezonowości prac (różnego zapotrzebowania w zależności od ilości pracy), ale też z postępu. Rozwoju branż, tj. produkcja, logistyka i budownictwo. Poza tym nie można nie wspomnieć o znaczących ruchach kadrowych w tym sektorze. Wpływa na nie duża konkurencja między pracodawcami i oferowanie coraz to lepszych warunków i benefitów. To powoduje, że pracownicy fizyczni nie decydują się na długotrwałe zatrudnienie w jednej firmie, a poszukują lepszych miejsc, bardziej dla nich opłacalnych.
Duże grupy pracowników fizycznych spoza granic kraju
Duże zapotrzebowanie na pracowników fizycznych wcale nie musi oznaczać poszukiwania odpowiednich kandydatów na rodzimym rynku. Od wielu lat to właśnie obcokrajowcy zasilają zespoły największych firm produkcyjnych w Polsce. Takie rozwiązanie jest obopólną korzyścią. Firmy zatrudniają fachowców i osoby zaangażowane w pracę, a ci z kolei otrzymują wynagrodzenie wyższe niż te, które otrzymywali w swoim kraju.
Więcej wpisów
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.
Dlaczego brak sukcesu w rekrutacji nie jest porażką?
„To była moja najlepsza rozmowa rekrutacyjna, ale się nie udało” – dlaczego brak sukcesu w rekrutacji nie zawsze jest porażką?
Kandydaci często zapominają, że rekrutacja to łączenie pracownika z pracodawcą – jej zadaniem jest jak najlepsze dopasowanie ich do siebie, a brak powodzenia w zdobyciu pracy nie zawsze świadczy o błędach Kandydata.