[post_title]

[post_published]

PROGRES

Motywowanie to trudny proces, charakteryzujący się umiejętnością oddziaływania i wpływania na zachowania innych ludzi w taki sposób, aby dana osoba podjęła się określonej czynności lub przyjęła określoną postawę. Niezbędna jest tutaj wiedza o tym, co spowoduje konkretne postępowanie danej osoby, jednak ostatecznie to, czy motywacja pracownika zostanie wywołana zależy od niego samego, możliwości oraz atrakcyjności nagrody za wykonane zadanie.

Dobry kierownik powinien wiedzieć w jaki sposób zmotywować swoich pracowników do działania. Czynniki motywacyjne obejmują elementy, które wpływają na efektywność pracy i są one częścią systemu motywacyjnego. Część firm myśląc o motywacji wciąż uważa, że są to jedynie pieniądze, a część z nich wie, że dzisiaj jest to niewystarczające i ludzie cenią sobie również to, co jest niewymierne i niestandardowe. Istnieją różne czynniki motywacyjne niepieniężne, które zostały przedstawione na poniższym rysunku.

 

Rodzaje środków tworzących system motywacyjny w przedsiębiorstwie
Źródło: W. Kozłowski, Zarządzanie motywacją pracowników, Wydawnictwo:  CeDeWu, Warszawa.

Motywacja jest ważnym aspektem życia każdego człowieka, a dobór odpowiednich środków motywacyjnych najczęściej zależy od sytuacji oraz możliwości przedsiębiorstwa. Głównym celem motywacji jest wzrost wydajności pracy zespołu. Coraz więcej przedsiębiorstw zauważa to, że rotacja w firmie może być spowodowana brakiem motywacji pracowników do pracy (na szczęście ?). Stworzenie efektywnej metody motywacji pracowników jest dosyć trudne, dlatego należy zastanowić się czego pracownicy oczekują oraz zweryfikować w praktyce to, co jest najbardziej skuteczne.

Wiele firm wybiera dzisiaj benefity kafeteryjne, dając swoim pracownikom pewien pakiet punktów i to oni decydują na co zgromadzone punkty chcieliby wykorzystać. Kluczem do stworzenia pomysłu na efektywny system motywacyjny jest najpierw zadanie pytania swoim współpracownikom o to, co ich motywuje i zdefiniowanie ich potrzeb.

Błędem  będzie narzucanie nieskonsultowanego systemu motywacyjnego – część menedżerów myśli, że to co motywuje ich do pracy, motywuje również pracowników, a nie zawsze tak jest. Słyszy się o błędnych wdrożeniach systemów motywacyjnych – przykładem jest firma, która uważa, że uszczęśliwi i zmotywuje swoich pracowników gwarantując im karnet na basen, gdzie najbliższy położony jest w odległości 100 kilometrów od firmy.

Motywacja wykracza dzisiaj poza środki zachęty jakimi są pieniądze, widoczna jest różnorodność oczekiwań pracowników, którzy coraz częściej podejmują się tej pracy, która przynosi im najlepsze korzyści, ponieważ widzą, że ich trudy przynoszą określone benefity i warto się o nie starać.

 

Paulina Łonyszyn – Specjalista ds. Rekrutacji Stałych Grupy Progres

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;