Mapowanie i optymalizacja procesów w Firmie
Pozwoli to stworzyć struktury dla przepływu informacji w Firmie, określić wpływ poszczególnych procesów na prawidłowe funkcjonowanie Twojego biznesu, zdefiniować wskaźniki mierzące efektywność. Bardzo ważne to, określić krytyczne procesy najistotniejsze dla należytego funkcjonowania Firmy, zdefiniować ryzyka i przygotować ewentualne plany awaryjne. Mapowanie to punkt wyjścia do rozwoju, doskonalenia i optymalizacji organizacji.
Kluczem do efektywnej analizy jest podejście holistyczne, nie traktuj poszczególnych działów jako odrębnych jednostek. W mapowaniu procesów bardzo ważne jest połączenie wiedzy o wszystkich procesach w całość. Wówczas można zdefiniować obszary, które przenikają się, być może są powielane w wielu miejscach, albo znaleźć wspólny mianownik dla części z realizowanych do tej pory czynności.
W mapowanie procesów zaangażuj zespół, stwórz grupę projektową, określ lidera tego projektu, który będzie odpowiedzialny za wdrożenie wniosków w dalszym etapie. Na początek ustal, jakie procesy zachodzą w Firmie, jakie zadania poszczególnych zespołów wpływają na większe projekty, jaka jest odpowiedzialność poszczególnych zaangażowanych osób. Określ faktyczny czas procesów oraz zdefiniuj ten pożądany, który jest celem. Po tym etapie ustal priorytetowe procesy oraz wskaźniki ich mierzalności.
Mapowanie procesów najlepiej wizualizować, dzięki temu łatwiej analizować ich aktualność
i dokonywać zmian. Zadbaj o wybór odpowiedniego narzędzia. Istnieje kilka metod przedstawiania procesów od diagramu procesu, poprzez diagram przepływu, a kończąc na VSM (mapowanie strumienia wartości). Obrazowe przedstawienie pomaga zdefiniować tzw. „wąskie gardła” oraz kamienie milowe mające wpływ na przebieg procesu. Mapowanie musi oddawać realnie działania, które zachodzą w Firmie, dlatego trzeba uważać na to, aby w trakcie audytu przekazywane informacje nie miały charakteru „życzeniowego”. Dzięki zebranemu materiałowi możliwe będzie wprowadzenie optymalizacji.
Grupa Progres udzieli wsparcia w tym ważnym projekcie dla Twojej Firmy. Z pewnością będzie on miał przełomowy wpływ na Twój biznes. Skontaktuj się z nami!
Magdalena Białek
Kierownik Zarządzający Linią RS
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.