Opis stanowiska punktem wyjścia do realizacji strategii zarządzania zasobami ludzkimi.

Opis stanowiska punktem wyjścia do realizacji strategii zarządzania pracownikiem.

perspektywy ostatnich wydarzeń i zdobytych doświadczeń wiem, iż świadomość biznesowa i strategiczna funkcji personalnej oraz  wiedza dotycząca realizowanych w niej procesów determinuje rangę i wartość wsparcia jakie organizacja może otrzymać w ramach wdrażanych i wykorzystywanych narzędzi i projektów HR.

Właściwie zaprojektowane i sporządzone opisy stanowisk są podstawowym elementem porządkującym każdą strukturę organizacyjną. Są jednym z kluczowych narzędzi w szeroko rozumianym zarządzaniu zasobami ludzkimi, dzięki któremu jesteśmy w stanie zbudować efektywną i optymalną oraz pozostałe procesy i narzędzia. Niestety często przez brak świadomości i podstawowej wiedzy na temat ich wielowymiarowej funkcji, znaczenia i wykorzystania, opisy stanowisk zostały sprowadzone do roli jednego z wielu dokumentów w teczce pracowniczej…

. Opis stanowiska jest także podstawowym elementem i punktem wyjścia zarówno do realizacji procesu rekrutacji, oceny okresowej pracownika, budowania planów i celów szkoleniowo-rozwojowych, wartościowania stanowisk, budowania ścieżek rozwoju i awansu w ramach struktur organizacyjnych.

Jakie korzyści organizacji przynoszą opisy stanowisk:

  • wspierają efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi
  • stanowią podstawę do wyznaczania celów i opracowania wskaźników efektywności
  • określają zakres kompetencji, odpowiedzialności i uprawnień w ramach poszczególnych stanowisk
  • zwiększają efektywność i redukują koszty personalne
  • wspierają realizację procesów rekrutacji
  • stanowią podstawę  procesu wartościowania stanowisk
  • określają potrzeby szkoleniowe i rozwojowe pracowników
  • wspierają budowanie i ocenę jakości funkcjonowania procesów
  • określają kanały i kierunki komunikacji
  • pomagają w określeniu wzajemnych oczekiwań między pracownikiem a organizacją

Aby takie narzędzie mogło powstać i nie stanowiło jedynie kolejnego, martwego arkusza niezbędna jest pełna świadomość
i wiedza na temat zarówno samego narzędzia, celów biznesowych organizacji a przede wszystkim wiedza i doświadczenie
w powiązaniu przyczynowo skutkowym jednego i drugiego. Kolejnym bardzo  ważnym elementem i wyzwaniem jest właściwe wdrożenie narzędzia jakim są opisy stanowisk w organizacji, w taki sposób aby menadżerowie poszczególnych szczebli
i obszarów rozumieli ich wartość i traktowali jako stały element wspierający realizację ich zadań i celów biznesowo-rozwojowych. Zarówno pierwszy jak i ten drugi etap warto powierzyć ekspertom, którzy sprawnie i skutecznie wesprą Twoją organizację w tym procesie.

Nie zwlekaj, czas jest kluczowy, aby odnieść sukces!

Anna Pietraszko
Menadżer ds. Personalnych w Grupie Progres: 607 121 165

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;