[post_title]

[post_published]

PROGRES

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej rozważają zatrudnianie obcokrajowców. Na tego typu decyzje, ogromny wpływ ma trudna specyfika polskiego rynku pracy, który nie jest dzisiaj rynkiem pracodawcy, tylko wykwalifikowanego pracownika. Niski wskaźnik bezrobocia, wciąż modna ekspansja zarobkowa na zachód, czy brak wykwalifikowanych pracowników, to tylko nieliczne powody, które utrudniają dobór odpowiedniej kadry.

Ze względu na bardzo skomplikowaną sytuację ekonomiczno-polityczną, Ukraina jest jednym z największych potentatów gospodarczych Europy środkowo-wschodniej. Badania wykazują, że Ukraińcy stanowią największy odsetek imigrantów zarobkowych w Unii Europejskiej. Ale są też ogromnym potencjałem w zakresie stabilnej i rzetelnej współpracy.

Naszym flagowym projektem w zakresie współpracy z Ukrainą niewątpliwie jest współpraca z partnerem Kilargo. Z Kilargo rozpoczęliśmy współpracę w lutym 2016r. w zakresie zatrudniania cudzoziemców. Firma miała jednak z trudności w zapewnieniu odpowiedniego poziomu zatrudnienia, jednocześnie przy bardzo niskim bezrobociu w regionie,  dlatego zdecydowali się na współpracę z Ukrainą.

Kilka słów o firmie. Kilargo powstało w 1992 roku jako niewielka firma usytuowana w Chechle Pierwszym pod Pabianicami. W ciągu kilkunastu lat firma przekształciła się w jednego z większych producentów lodów w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma wyspecjalizowała się w produkcji marek własnych na zamówienie sieci handlowych, stanowiących większość produkcji. Do jej klientów należą największe sieci marketów spożywczych w Polsce. Lody Kilargo eksportowane są do wielu krajów Europy.

Produkcja prowadzona jest w dwóch fabrykach:
– w Chechle Pierwszym
– w Kaliszu

Dlaczego pracownicy z Ukrainy są dla nas ważni? Skąd pomysł na współpracę? Na te i inne pytania odpowiada Bartłomiej Rydz – Menedżer projektu Kilargo.

Pracownicy z Ukrainy to ludzie, którzy są zadowoleni z możliwości podjęcia pracy w Polsce. Są ludźmi pracowitymi i sumiennymi. Są bardzo otwarci na współpracę, chętni, dokładni, a delegowane zadania wykonują należycie i rzetelnie.

Zwracają oni uwagę na czynniki, które wskazują jako istotne w pracy, dla Polaków oczywiste, na rynku wschodnim nieprzestrzegane, a mianowicie:

– wynagrodzenie

– możliwość prowadzenia konwersacji, rozmów między pracownikami w pracy,

– czystość panującą w zakładzie pracy,

– jakość zabezpieczeń pracowników związane z bezpieczeństwem i higieną pracy

– komfort i warunki pracy

Pracownicy z Ukrainy są bardzo absorbującą grupą pracowników. Niekoniecznie przepadają za wypełnianiem dokumentów.

Lubią kiedy sprawy formalne są regulowane w sposób prosty i klarowny. Ze względu na szeroko znaną i publiczną korupcję na Ukrainie, mają ograniczone zaufanie do instytucji państwowych i wypełniania wszelkich raportów i dokumentacji. Często mają pytania odnośnie procedur przekazywania wynagrodzeń, ustalania grafików, rozliczania wynagrodzeń.
Ukraińcy często wyrażają chęć podwyższania kompetencji, rozwijania się, a oprócz tego chętnie integrują się z polskimi pracownikami, wymieniając się doświadczeniem.

Podsumowując, pracownicy z Ukrainy to osoby, które są bardzo pracowite, a przy tym nie roszczeniowe. Realizują powierzone zadania z dużym zaangażowaniem. Często dopytują o możliwość podjęcia dalszego zatrudnienia i współpracy z Grupą Progres po zakończeniu realizacji projektu w firmie Kilargo. Są zainteresowani podjęciem zatrudnienia w innych firmach i na innych stanowiskach.

 

Bartłomiej Rydz

Menedżer Projektu Kilargo

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;