[post_title]
[post_published]
PROGRES
Okres wakacyjny zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim otwiera się rynek pracy sezonowej. Ofert nie brakuje, chętnych do objęcia etatu też jest wielu. Na pracowników, zwłaszcza młodych, czeka jednak wiele pułapek, które wakacyjny zarobek i zbieranie doświadczeń, obrócić mogą w przykre wspomnienia. Co zrobić by uniknąć nieprzyjemności?
Mimo zmian przepisów Kodeksu Pracy, które od 1 września 2016 nałożyły na pracodawców i każdego pracownika obowiązek posiadania umowy na piśmie (albo pisemnego potwierdzenia jej warunków) jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania pracy, nadal dochodzi na tym polu do wielu nadużyć. Na co zwracać uwagę podejmując pracę tymczasową?
- Zastanów się zanim wyjedziesz
Zagraniczne wyjazdy zarobkowe w okresie letnim są nadal popularne (głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Holandii), ale nie gwarantują już takiego zarobku, jak kiedyś i często kończą się rozczarowaniem. Praca fizyczna przy zbiorach czy na budowie dla wielu młodych ludzi kuszonych dużymi pieniędzmi okazuje się często zbyt ciężka. Czasami wymaga ona też codziennych dojazdów z miejsca zakwaterowania do właściwego miejsca pracy, a zdarza się, że jedynym środkiem komunikacji jest rower, który w dodatku trzeba wynająć. Dużym ryzykiem i częstym zjawiskiem jest też brak zrozumienia podpisywanej umowy (przedkładana jest przez pracodawcę czy zagraniczną agencję zatrudnienia w języku urzędowym, właściwym dla danego kraju) czy też jednostronne zapisy, chroniące głównie interes pracodawcy.
! Zanim wyjedziesz sprawdź oferty pracy w Polsce https://mojprogres.pl/oferty-pracy
- Zawsze podpisuj umowę przed podjęciem pracy
Niezależnie od tego, czy wyjeżdżamy za granicę czy zostajemy w kraju, warto trzymać się pewnych zasad, które oszczędzą nam problemów i rozczarowań. Pracownicy nadal zawierzają ustnym deklaracjom, których nie da się później udowodnić i wyegzekwować. Nie znają też dobrze swoich praw, przez co w sezonie wakacyjnym syndrom „pierwszej dniówki” dalej zbiera swoje żniwa.
! Pracodawca jest zobligowany nie tylko zadbać o pisemną formalizację zatrudnienia osoby czy też zlecenia jej określonych zadań, ale też zapłacić za każdą godzinę pracy, nawet jeśli jest to szkolenie, w ramach którego wykonuje się tożsame czynności.
- Czytaj przed podpisaniem
Dużym problemem dalej jest też to, że nie czytamy tego, co podpisujemy. Dotyczy to zwłaszcza młodych osób, które najczęściej padają ofiarą nadużyć przy pracy wakacyjnej. Ich brak doświadczenia powoduje, że praca, która miała być wartościowym i atrakcyjnym sposobem spędzenia wakacji kończy się – w najlepszym przypadku – przykrymi wspomnieniami.
- Sprawdź warunki zatrudnienia
Diabeł, jak zawsze, tkwi w szczegółach, oczywiście umowy. Trzeba zwracać uwagę jak definiuje ona rolę i odpowiedzialność każdej ze stron. Atrakcyjna oferta pracy sezonowej zapewni pełne lub znaczne pokrycie (przez pracodawcę) kosztów zakwaterowania przy zachowaniu sensownego standardu. W przypadku większych firm czy pośredników pracy, można też natrafić na różnego rodzaju systemy premiowe, dofinansowanie do posiłków czy bezpłatny transport do pracy.
- Praca tymczasowa, a czas wypowiedzenia umowy
Pracownikowi tymczasowemu zatrudnionemu w oparciu o umowę o pracę tymczasową przysługuje prawo do wypowiedzenia umowy zawartej na czas określony.
- w przypadku umowy zawartej na okres nie przekraczający 2 tygodni – trzy dni
- w przypadku umowy zawartej na czas powyżej 2 tygodni – jednotygodniowy okres wypowiedzenia
! Okresy te obowiązują zarówno pracownika jak i pracodawcę, jednakże w przypadku nie stawienia się pracownika tymczasowego w pracy bądź odmówienia przez niego wykonywania określonych czynności, agencja pracy może podjąć decyzję o zwolnieniu dyscyplinarnym.
- Poznaj swoje prawa
Te kwestie reguluje ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, nakłada ona na pracodawcę obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków wykonywania pracy. Wiąże się to z koniecznością przeprowadzenia wymaganych na stanowisku pracy niezbędnych szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, szkoleń stanowiskowych, zapewnienia odzieży i obuwia ochronnego oraz środków ochrony osobistej.
Ustawa gwarantuje także pracownikowi zasadę równego traktowania. Oznacza to, że nie może być on traktowany gorzej niż pracownik bezpośrednio zatrudniony przez pracodawcę na tym samym stanowisku.
Ponadto pracodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy, udzielania urlopu wypoczynkowego (w przypadku zatrudnienia w oparciu o umowę tymczasową) w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc oraz przeprowadzenia okresowych badań lekarskich.
Pracownikowi tymczasowemu nie może być również powierzone wykonywanie pracy w warunkach szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 237 Kodeksu pracy.
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.