Praca zdalna i koronawirus:

jak efektywnie pracować z domu?

Praca zdalna – do niedawna uzupełnienie podstawowej formy pracy – z dnia na dzień stała się powszechną praktyką. Home office może być szczególnym wyzwaniem dla osób, które do tej pory nie miały z nim do czynienia. Jak zatem efektywnie pracować w trybie zdalnym i zadbać o sprzyjające warunki pracy?

Przejście w tryb home office, w kontekście koronawirusa, umożliwia utrzymanie prawidłowego funkcjonowania firmy. Ponieważ nie wiemy jak długo potrwa ta niecodzienna sytuacja, warto zapoznać się z poradami dotyczącymi pracy w domu. Pomijając aspekty, których dopilnować musi pracodawca, aby przygotować zespół do pracy zdalnej, to zadbanie o odpowiedni komfort pracy, spoczywa również na pracowniku.


Obecność domowników

Warto poinformować członków rodziny, że Twoja obecność w domu nie oznacza, że jesteś do dyspozycji. Przedstaw im godziny swojej pracy. Szczególnie ciężko zrozumieć ten fakt może być najmłodszym domownikom. W tym przypadku należałoby liczyć na wsparcie drugiej osoby dorosłej, która nie pracuje i może w tym czasie sprawować opiekę nad dziećmi. Najłatwiej będzie Ci wówczas pracować w oddzielnym, zamykanym pomieszczeniu. Dobrym pomysłem będzie też praca w słuchawkach przy muzyce pozwalającej na skupienie.


Odpowiednie miejsce

Jeśli nie masz w domu oddzielnego pokoju z biurkiem, to wygospodaruj sobie przestrzeń, w której wygodnie będzie Ci pracować przez 8 godzin. W zupełności wystarczy stolik i krzesło. Opróżnij miejsce pracy ze zbytecznych rzeczy, a na stole zostaw tylko niezbędny sprzęt – komputer, myszkę, notatnik i służbowy telefon. Wyłącz rozpraszacze typu telewizor, Messenger czy social media.


Lista zdań

Warto zrobić sobie listę zdań z podziałem na kolejność ich wykonywania i przeznaczony na nie czas. Jeśli takie listy stosujesz, nie będzie to dla Ciebie nic nowego. Jeśli jednak nie praktykowałeś tego typu rozwiązania, zobaczysz, że będzie to coś, co znacznie pomoże Ci wpłynąć na efektywność pracy.


Zaplanuj przerwy

Z samego rana zaplanuj przerwy od pracy i się do nich stosuj. Czy będą to przerwy co dwie godziny, czy jedna dłuższa w ciągu dnia – zależy od Ciebie. Ważne jednak, abyś nie naginał swojego harmonogramu i pracował zgodnie z planem.


Pracuj w zespole

Pamiętaj, że praca w domu nie oznacza, że masz pracować sam. Nadal jesteś częścią zespołu i możesz komunikować się ze swoimi współpracownikami – mailowo, telefonicznie lub poprzez komunikatory. Do tego ostatniego świetnie nadaje się narzędzie Microsoft Teams, które pozwala m.in. prowadzić czat grupowy i videorozmowy, przesyłać pliki, współdzielić ekran czy planować wspólny kalendarz. Alternatywą jest komunikator Google Hangouts z funkcją grupowych połączeń audio i video. Dzielenie się plikami umożliwiają także pozostałe aplikacje od Microsoft czy Google (Microsoft OneDrive lub Google Drive).


Pracuj w standardowych godzinach

Nie zapominaj, że współpracownicy i klienci też mogą chcieć się z Tobą skontaktować, dlatego pracuj w trybie home office w takich godzinach, w których pracujesz na co dzień, będąc w biurze. To nie tylko ułatwi Ci komunikację, ale również zapanujesz nad sytuacją, w której pracujesz poza godzinami pracy.


Utrzymuj kontakt z przełożonym

Regularnie kontaktuj się z przełożonym, informując go o realizowanych zadaniach i ich etapach. Dzięki temu nie tylko lepiej zorganizujesz swoje działania, ale również będziesz miał poczucie klarowności wykonywanej pracy.


Wsparcie techniczne

Pamiętaj, że pracując zdalnie możesz liczyć na pomoc techniczną swojego działu IT. Najpopularniejszym narzędziem jest TeamViewer. Dział odpowiedzialny za kwestie techniczne będzie mógł za jego pomocą połączyć się z Twoim komputerem i rozwiązać zaistniały problem lub zainstalować brakujące oprogramowanie czy wymagane aktualizacje.


Co po koronawirusie?

Mamy nadzieję, że porady dotyczące efektywności pracy zdalnej przydatne okażą się również po zażegnaniu epidemii koronawirusa. Liczymy, że doświadczenie to pozwoli firmom lepiej zrozumieć narzędzia umożliwiające home office i że przedsiębiorcy zauważą plusy wynikające z pracy zdalnej. Tymczasem – sobie i Wam – życzymy sprzyjających warunków do pracy!

 

 

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;