Rekrutacja online
– wyzwania podczas epidemii
Mniejsze wyzwanie dla agencji
Agencje pracy w znacznym stopniu w trybie zdalnym pracowały już wcześniej. Rekruterzy chcąc przyspieszyć proces pozyskania nowego pracownika, często korzystali z tego typu rozwiązań.
W przypadku Grupy Progres jeszcze przed epidemią 80 % rekrutacji stałych realizowanych było w trybie online. Od połowy marca w ten sposób realizowane są wszystkie procesy. Przejście całkowicie w tryb zdalny nie stanowiło dla nas wyzwania – podobnie jak i dla reszty firm z branży HR.
Narzędzia a weryfikacja umiejętności kandydata
Także w kontekście „narzędziowym” przeniesienie procesu w 100% do komunikacji online nie jest problemem dla agencji rekrutacyjnych. Jeśli jednym z elementów oceny kandydata są posiadane przez niego kompetencje miękkie i sposób komunikacji pozawerbalnej wystarczy kontakt telefoniczny i wideorozmowa.
Większość agencji pracuje na podstawie profilów kompetencyjnych, w których określone są wymagania niezbędne i „mile widziane”, zatem forma zdalnego kontaktu nie ogranicza możliwości ustalenia tych informacji. Ponadto do dyspozycji są również testy online, dzięki którym można sprawdzić wiedzę kandydatów z danej dziedziny. Procesy te stosować można zarówno w przypadku pozyskiwania pracowników stałych, jak i tymczasowych.
Problemy techniczne
Sporadycznie zdarzają się komplikacje w postaci braku oprogramowania do rozmowy wirtualnej czy też brak sprzętu po stronie kandydata. Wówczas rolą agencji jest edukacja i znalezienie innej metody na połączenie obu stron.
Krótszy okres weryfikacji…
W obecnej sytuacji znacznie przyspieszył proces weryfikacji kompetencji osób starających się o zatrudnienie. Wcześniej – z uwagi na mniejszą dostępność kandydatów do spotkań i rozmów online – w Grupie Progres trwał on około 2 tygodnie. Z uwagi na to, że kandydaci również pracują zdalnie, proces znacznie się ukrócił i już w pierwszym tygodniu, klient otrzymuje od nas rekomendację.
…i dłuższa decyzja o zatrudnieniu
Wydłużył się za to czas podjęcia przez pracodawcę decyzji o zatrudnieniu – sytuacja ta utrzyma się zapewne do odwołania zakazów dotyczących przemieszczania się.
Ostrożniejsi kandydaci i pracodawcy
Wyzwaniem jest aktualna motywacja kandydatów do zmiany pracy oraz zmieniające się decyzje biznesowe pracodawców. Kandydaci są aktualnie bardziej ostrożni w zakresie zmiany zatrudnienia. Wolą pozostać na ten czas w obecnej pracy, w której znają warunki i swoich przełożonych. Natomiast pracodawcy odsuwają decyzje o uruchomieniu etatów, skupiają się na tych rekrutacjach, które zapewnią im ciągłość działania.
Firmy rezygnują z agencji
Znaczna część firm w ramach oszczędności rezygnuje z działań outsourcingowych i usług HR, realizując rekrutacje „na własną rękę”. Jako agencja obserwujemy znaczny spadek ilości prowadzonych przez nas procesów rekrutacyjnych.
Trudności z medycyną pracy
W przypadku stanowisk podstawowych, na które jest aktualnie duże zapotrzebowanie (np. na operatorów maszyn, magazynierów), występują trudności z realizacją badań wstępnych. Firmy szukają nowych placówek medycznych, aby skierować pracowników na badania jak najszybciej.
Spotkanie bezpośrednie w celu negocjacji warunków
Większość firm jest gotowa na rekrutacje online, ale często ostateczną decyzję o zatrudnieniu odsuwa do momentu spotkania bezpośredniego, aby podjąć negocjacje dotyczące warunków współpracy. Zdarza się też, że kandydaci z obawy o zdrowie, odmawiają spotkania bezpośredniego, rezygnując z udziału w rekrutacji.
Magdalena Białek – Kierownik Regionu Rekrutacji Stałych
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.