​​

Relokacja okiem pracownika i pracodawcy

PROGRES

Obecnie relokacja pracowników mało kogo dziwi. Absolwenci studiów chętnie decydują się na zmianę miejsca zamieszkania. To, jakie stanowisko zajmują i w jakiej firmie pracują, liczy się bardziej niż miejsce, w którym żyją. Dlaczego i kto podejmuje się relokacji? Czy są zawody, które bardziej niż inne są ku temu skłonne? I jak zachęcić pracownika do podjęcia tak ważnej, życiowej decyzji? O tym wszystkim przeczytasz w naszym dzisiejszym artykule. Zapraszamy do lektury!

 

Relokacja pracowników — krótka definicja

Relokacja polega na przeniesieniu pracownika do innej miejscowości lub kraju w związku z rozwojem działalności przedsiębiorstwa. Może dotyczyć pracowników, którzy są już w strukturze organizacji, a także tych, którzy ubiegają się o zatrudnienie lub przeniesienie na inne stanowisko w firmie.

 

Dlaczego pracodawca decyduje się na relokację pracowników?

Istnieje kilka podstawowych przyczyn, dla których pracodawca decyduje się na relokację swoich pracowników. Dzieje się tak, m.in. dlatego, że:

  • tworzy nowy oddział w innej lokalizacji i chce delegować do jego rozwoju sprawdzonych pracowników, którzy poprowadzą nową filię,
  • szuka specjalistów na terenie całego kraju lub poza jego granicami, ze względu na trudności znalezienia odpowiedniego kandydata w najbliższej okolicy,
  • podejmuje nowe decyzje strategiczne związane ze zmianami celów i potrzeb firm, przenoszeniem oddziałów, a nawet siedziby całej firmy,
  • chce poszerzyć działalność swojego przedsiębiorstwa.

Jak pracownik może skorzystać na relokacji?

Jakie są korzyści relokacji dla pracowników? To pytanie zadaje sobie każdy, kto stoi przed podjęciem decyzji o zmianie miejsca zamieszkania w związku z pracą. Oto najważniejsze z nich:

  • możliwość rozwoju zawodowego i prywatnego,
  • zdobywanie doświadczenia i kształtowanie ścieżki kariery,
  • poznawanie nowej kultury i obyczajów,
  • wyższe wynagrodzenie, adekwatne do kosztów życia w kraju, do którego pracownik się przeprowadził.

Dodatkowe korzyści z relokacji

Ponadto pracownicy decydują się na relokację z uwagi na benefity od pracodawcy. Czego mogą się spodziewać?

  • Zwrot kosztów poniesionych przez pracownika w związku z podróżą i przeprowadzką.
  • Pracodawca może pomóc znaleźć mieszkanie, finansować je na czas poszukiwania stałego miejsca zamieszkania, a w niektórych przypadkach opłacać czynsz przez cały okres pobytu.
  • Dodatkowe benefity dla rodziny relokowanego pracownika, np. wsparcie w znalezieniu przedszkola dla dzieci lub pracy dla partnera.
  • Pomoc pracodawcy w przystosowaniu się do nowego środowiska.

Warto pamiętać, że żadna z podanych korzyści nie jest obowiązkowa, ani uregulowana prawnie. To, jakie benefity wiążą się z relokacją, zależy od umowy między pracownikiem a pracodawcą.

 

Kto chętnie decyduje się na relokację?

Wśród pracowników, którzy mogą zdecydować się na relokację, istnieją grupy, które zrobią to chętniej niż inne. Zalicza się do nich:

  • młodych ludzi, którzy nie założyli jeszcze rodzin,
  • osoby, które dopiero ukończyły studia i zamierzają podjąć pierwszą pracę,
  • absolwenci studiów z mniejszych miast, szukający perspektyw rozwoju,
  • byli studenci, którzy w ramach programów uczelnianych wyjeżdżali na zagraniczne wymiany, tj. Erasmus,
  • osoby, wykonujące zawody wymagające mobilności, np. handlowcy,
  • pracownicy wyższych szczebli w hierarchii organizacji, nastawieni na sukces i chętnie podejmujący nowe wyzwania zawodowe i prywatne.

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;