Skuteczna i zrównoważona praca zdalna,
czyli jak nie popadać w skrajności podczas pracy z domu
Dlaczego praca zdalna może stanowić problem?
Izolacja, brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami i kontrahentami, zaburzenie codziennych rytuałów, spadek wydajności – to tylko niektóre rzeczy z jakimi musi mierzyć się pracownik podczas pracy zdalnej. Do tego dochodzą sprawy dnia codziennego, rodzina i monotonia związana z dłuższym przebywaniem w domu. To wszystko sprzyja uciekaniu w skrajności – pracujemy zbyt krótko lub za długo, co powoduje negatywne zmiany w naszym zachowaniu i samopoczuciu. Zmiana czasu i sposobu pracy może mieć negatywny wpływ na nasze wyniki w pracy, produktywność lub work-life balance. Ochrona przed tym nie jest skomplikowana, ale może być wymagająca, w zależności od naszej sytuacji życiowej. Poniższe porady mają charakter poglądowy – nie musimy wcielać wszystkich i w 100% w życie, ale warto wybrać te przydatne dla siebie i w miarę możliwości dążyć do jak najlepszego ich wypełnienia.
Codzienne rytuały to podstawa
Każdy z nas ma swoje rytuały. Warto je przemyśleć i zmienić adekwatnie do sytuacji. Przede wszystkim wstawajmy o tej samej co zawsze porze, mimo iż nie dojeżdżamy już do pracy, warto wykorzystać nadwyżkę czasu na nowe czynności – dłuższy poranny rozruch, gimnastykę, sprawdzenie wiadomości, czytanie, słuchanie muzyki czy podcastów – możliwości jest dużo, wykorzystajmy dodatkowy czas.
Plan dnia to nasz przyjaciel
Planowanie dnia pracy jest zawsze tak samo istotne – dlatego nie warto rezygnować z niego w czasie pracy zdalnej. Tak naprawdę w naszym flow nie powinno się wiele zmienić – więcej spraw załatwiamy przez telefon, spotkania odbywamy online, nie ruszamy się tyle z biurka, ale wciąż wykonujemy tą samą pracę. W domu łatwo się zatracić, dlatego przed pracą (np. podczas porannego rozruchu) warto zajrzeć do kalendarza czy poczty i zobaczyć co czeka nas w nadchodzącym dniu.
Przerwy i odpoczynek nadal są bardzo ważne
Przerwy są ważne – najważniejsze jednak by nie było to przerwy na oglądanie seriali, telewizji czy prace domowe. Lepiej wyjść na balkon, wypić gorący napój, wyjść z domu na krótki spacer – liczy się wszystko to, co oderwie nas od ekranu komputera i pozwoli naszemu umysłowi odpocząć. Odpoczynek po pracy również powinien być zrównoważony – praca w domu to nie wakacje, dlatego to nic złego zostać w nim po godzinach i zająć się swoimi prywatnymi sprawami – jak w wielu innych przypadkach, ważne by zachować złoty środek i nie zapominać o ruchu.
Elastyczność poparta szczerością wobec zespołu może być małą nagrodą
Buty czekające na dostarczenie do osiedlowego szewca, promocja w lokalnym sklepie, drobne sprawunki odkładane na później w nieskończoność – jeśli zespół i pracodawca nie mają nic przeciwko, warto załatwiać te sprawy nawet w trakcie dnia roboczego. Zmobilizuje nas poczucie wewnętrznej nagrody, za kolejną wykreśloną pozycję na liście, na którą wcześniej nie było czasu. Nic złego się nie stanie, jeśli zostaniemy przez to w pracy godzinę dłużej, ważne jednak by nie stało się to nawykiem – stałe godziny pracy są wciąż bardzo ważne dla naszej higieny umysłowej.
Dedykowane miejsce
Jeśli nie rozdzielimy przestrzeni prywatnej od roboczej, tak naprawdę nigdy nie będziemy w pełni ani w domu ani w pracy – to najgorszy możliwy scenariusz. Jeśli mamy warunki (duże mieszkanie, dom, garaż etc.) warto zaaranżować osobne, niewielkie biuro, w którym codziennie będziemy pracować. Jeśli nie mamy takiej możliwości, osobny kąt z małym biurkiem również zda egzamin – ważne by korzystać z niego tylko do pracy i w godzinach pracy. Jeśli nawet to jest poza naszym zasięgiem, pracujemy tam gdzie nam wygodnie, pamiętając jednak by po godzinach schować do torby czy szuflady służbowy kalendarz i laptopa.
Otwarcie na nowości i przyjęcie tego co jest
Zmiany są trudne, ale nie należy ich odrzucać. Nawet jeśli tęsknimy za biurem i trybem pracy, musimy po prostu pogodzić się z nową rzeczywistością – stawianie jej w opozycji do siebie nie jest pożądane. Praca zdalna to w wielu przypadkach szansa na odkrycie nowości takich jak:
- biura rotacyjne – wiele firm decyduje się na mniejsze biura z rotacją – może to nasz nowy ulubiony styl pracy? jeśli czujemy się z tym komfortowo i pracodawca daje możliwość pracy rotacyjnej – warto spróbować;
- aplikacje mobilne wspomagające produktywność – mierzenie i kontrola czasu wykonywania poszczególnych zadań, aplikacje nagradzające niedotykanie prywatnego smartfona, tablice online do rozpisywania zadań i zarządzania zespołem – nie bójmy się nowości i automatyzacji niektórych czynności – praca zdalna to świetna okazja na testowanie nowych rozwiązań;
- nowe zestawy ćwiczeń, medytacja, pozytywne afirmacje – dla wielu osób to zupełna nowość, która może odmienić ich życie i zredukować poziom stresu – wystarczy dać sobie szansę, np. w wolnym, przeznaczonym wcześniej na dojazdy czasie.
Sanda Matuszak – Specjalista ds. rekrutacji
Przeczytaj również: Praca zdalna i koronawirus: jak efektywnie pracować z domu?
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.