[post_title]
[post_published]
PROGRES
Od 3 do 4 miesięcy, właśnie tyle wynosi obecnie średnia aktywność zawodowa Ukraińców pracujących w Polsce. To krótki, ale jak się okazuje bardzo intensywny okres – tylko w ubiegłym roku 9073 zatrudnionych Ukraińców przepracowało w sumie 4 834 742 RBH. Polska, zaraz po Rosji, jest na drugim miejscu listy państw najchętniej wybieranych przez migrujących zarobkowo obywateli Ukrainy. Najwięcej pracują tu osoby z grupy 31 – 40 lat, drugie miejsce zajmują 51-60- latkowie, trzecie należy do 41-50-latków.
Przyjeżdżający do Polski obywatele Ukrainy nie marnują czasu. Po załatwieniu wszystkich, niezbędnych formalności rozpoczynają pracę. Z danych Grupy Progres wynika, że większość zatrudnianych Ukraińców (ok. 70%) pracuje na umowę zlecenie, natomiast 30% ma podpisaną umowę o pracę. Ich zaangażowanie w powierzone obowiązki jest coraz bardziej widoczne i doceniane przez polskich przedsiębiorców.
Starsi mają więcej chęci do pracy?
Obywatele z Ukrainy często pracują dłużej niż Polacy, co potwierdzają dane z ubiegłego roku analizujące 23 641 pracowników tymczasowych z Polski i Ukrainy. W ciągu 3 – 4 miesięcy aktywności zawodowej średnia liczba godzin roboczych pracownika tymczasowego, w przypadku osoby z Ukrainy, wynosiła 533, czyli o 177 więcej niż w przypadku zatrudnionego tymczasowo Polaka. Zaangażowanie Ukraińców widać zarówno w przypadku kobiet jaki i mężczyzn, Ci jednak pracują o 9 RBH więcej niż panie.
Najbardziej aktywni zawodowo są Ukraińcy w wieku od 31 do 40 lat, średnio każdy z 2031 zatrudnionych przepracował 571 RBH, w przypadku Polaków w tym samym wieku jest to średnio 418 RBH. W grupach 51-60-latków i 61-70-latków – obie narodowości spędzają w pracy ponad 500 RBH, przy czym Polacy pracują więcej. Najmniej aktywne zawodowo są osoby poniżej 21 roku życia, zarówno w Polsce jak i na Ukrainie.
Ukraińcy chcą przyjeżdżać do Polski
– Mimo panującej na rynku tendencji dotyczącej spadku liczby pracowników z Ukrainy, Polska nadal jest jednym z najchętniej wybieranych przez nich kierunków migracji zarobkowej. Informacje płynące z naszych oddziałów na Ukrainie potwierdzają, że obywatele tego kraju nadal chcą pracować w Polsce – komentuje Marcin Kołodziejczyk, Dyrektor Rozwoju Projektów Międzynarodowych Grupy Progres – Nasze obserwacje pokazują, że Wschodni sąsiedzi doceniają pomoc konsultantów, z którymi mogą porozmawiać nie tylko po polsku, ale także posługując się ojczystym językiem ukraińskim lub rosyjskim i to zarówno w Polsce i jak i na Ukrainie – podkreśla Marcin Kołodziejczyk.
Do Polski przyciągać może również oferowane przez pracodawców wsparcie w załatwieniu wszelkich niezbędnych formalności i pomoc w zaaklimatyzowaniu.
– Standardem przy zatrudnianiu Ukraińców są startery sieci telekomunikacyjnej, pomoc przy zakładaniu konta w banku czy przy wypełnianiu wniosków na kartę pobytu oraz infolinia w języku ukraińskim – mówi Marcin Kołodziejczyk – Kluczową kwestią nadal pozostaje organizacja bezpłatnego noclegu, wynagrodzenie i darmowy transport do pracy. Pozostałe elementy, takie jak odzież robocza, dodatkowe posiłki, zniżki, deputaty są mile widziane, ale nie tak istotne. Zaobserwowaliśmy, że dla Ukraińców ważny jest standard zakwaterowania. Jeżeli mówimy o parach w cenie jest oddzielny pokój – zaznacza Kołodziejczyk.
Nie tylko banki i operatorzy
Specjalne promocje dla obcokrajowców zakładających konto w polskim banku oraz strona internetowa i infolinia po Ukraińsku, atrakcyjne pakiety startowe sieci komórkowych pozwalające na kontakt z rodziną, która została w ojczystym kraju – to tylko niektóre z odpowiedzi polskich przedsiębiorców na rosnącą liczbę Ukraińskich pracowników. Coraz więcej restauracji wprowadza menu w języku Ukraińskim, a sieci sklepów tworzą specjalnie oznaczane półki z produktami ukraińskimi. Sektor kulturalny również zareagował na przyjezdnych, w wybranych polskich kinach można oglądać filmy w języku ukraińskim.
Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że rok 2017 był rekordowy zarówno pod względem liczby wydanych zezwoleń na pracę dla cudzoziemców (236 tys.) jak i zarejestrowanych oświadczeń (ponad 1,8 mln). Wstępne dane za 2018 r. wskazują na kontynuację trendu rosnącego, choć wzrost ten jest obecnie mniej dynamiczny. W tej grupie znajdują się również Ukraińcy, dla których kluczowym argumentem skłaniającym do deklaracji dłuższego pobytu mogą być również zarobki. Przykładowo minimalna płaca na Ukrainie wynosi 3 723 UAH, w Polsce 11,078.72 UAH, dodając do tego benefity oferowane przez pracodawców w naszym kraju faktycznie można sporo zarobić i chcieć zostać tu na dłużej.
W informacji wykorzystano dane Grupy Progres za 2017 r. analizujące 23 641 pracowników tymczasowych z Polski i Ukrainy.
Więcej wpisów
Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?
Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.
Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.
Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.