#EtyczniPracodawcy

Wynagrodzeniowe krycie alimenciarzy

PROGRES

Surowe kary grożą pracodawcom, którzy pomagają ukryć dochody alimentacyjne pracownika. 

Nowelizacja kodeksu pracy obowiązująca od 1 grudnia 2020 roku wprowadziła bolesne kary za wypłacanie osobie niepłacącej alimentów wyższego wynagrodzenia, niż wynika to z umowy. Celem zmian jest ograniczenie „wypłat pod stołem”, bez dokonania potrąceń alimentacyjnych. Działania pracodawcy są niekorzystne dla samego pracownika, który przy zatrudnieniu „na czarno” pozbawiony jest ochrony ubezpieczeniowej i ciągłości zatrudnienia, a w przypadku wypłaty części wynagrodzenia „pod stołem” ma niższe świadczenia z ubezpieczeń społecznych.

Zmiany wprowadzone w art. 281 i 282 kodeksu pracy przewidują dla pracodawcy lub osoby działającej w jego imieniu grzywnę od 1500 zł do 45 000 zł.

Poprzez dłużnika alimentacyjnego należy rozumieć pracownika co, do którego prowadzona jest egzekucja świadczeń alimentacyjnych oraz należności wypłacanych ze skarbu państwa, zalegającego z zapłatą alimentów dłużej niż 3 miesiące.

Wolą ustawodawcy jest zniechęcenie pracodawców do podejmowania tego typu działań. W przypadku stwierdzenia popełnienia wykroczenia przez pracodawcę inspektor pracy może ukarać go mandatem do 5000 zł, a sąd nałożyć grzywnę sięgającą nawet 45 000 zł. Państwowa Inspekcja Pracy w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika ma przed sądem uprawnienia oskarżyciela. Zatem skuteczność nakładanych kar uzależniona jest od skuteczności kontroli sprawowanych przez inspekcje pracy.

Nowelizacja kodeksu pracy ma na celu, aby dłużnik alimentacyjny spłacał swoje zobowiązania i nie mógł ukryć swojego dochodu. Ma też zachęcić pracodawców do w pełni legalnego zatrudniania pracowników-dłużników alimentacyjnych bez ukrywania całości lub części przysługującego im wynagrodzenia.

Wprowadzenie od 1 lipca 2021 roku Krajowego Rejestru Zadłużonych będzie dużym ułatwieniem w ściganiu powyższych wykroczeń.

Jacek Grzywa Radca Prawny, Kierownik Działu Prawnego Grupa Progres

Nieuczciwe praktyki na agencji zatrudnienia #Etycznipracodawcy

Nieuczciwe praktyki agencji zatrudnienia.
Zarejestruj się i odbierz ebooka!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ. *Wszystkie pola formularza są obowiązkowe do wypełnienia.

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;