[post_title]

[post_published]

PROGRES

Od kilku lat trwa era pracownika – czas, w którym pracodawcy zabiegają o specjalistów, tworząc miejsca pracy na tyle interesujące, by przyciągnęły utalentowanych ludzi. Przedsiębiorcy doceniają kompetencje, szukają specjalistów i inwestują w talenty, natomiast pracownicy są coraz bardziej świadomi swojej wartości, coraz bardziej konsekwentnie realizują obraną ścieżkę kariery, umieją egzekwować swoje prawa.

Polskie firmy coraz częściej zgłaszają trudności w znalezieniu specjalistów do pracy. To hamuje ich rozwój i powoduje szereg problemów w płynnym i dynamicznym funkcjonowaniu.

Zabieganie o wartościowego pracownika każe zaoferować warunki pracy, które będa zgodne z oczekiwaniami osób szukających zatrudnienia.  To bardzo dobry czas dla tych, którzy myślą o kierunku swojej kariery – jest więcej możliwości pracy, specjaliści są doceniani.

Początek kariery zawodowej

Coraz mniej młodych osób umie określić swoje plany dotyczące kariery zawodowej. Co więcej, studenci twierdzą, że nie posiadają kompetencji ułatwiających im odnalezienie się na rynku pracy, takich jak zarządzanie zespołem. Mimo tego, że młodzi ludzie znają plusy pracy jako freelancerzy, ponad połowa osób, które właśnie kończą lub ukończyły studia, decyduje się na pracę dla kogoś. Jedynie kilkanaście procent studentów zamierza założyć własną działalność gospodarczą.

Na co kładą nacisk polscy pracodawcy?

To, co zawsze działa na plus i stanowi niewątpliwą wartość potencjalnego pracownika, to znajomość języków obcych oraz prawo jazdy. Ten element w CV jest wręcz standardowy i zawsze brany pod uwagę. Obecnie bardzo ważną z perspektywy pracodawcy kompetencją jest także programowanie oraz umiejętność zastosowania nowoczesnych technologii informatycznych.  Nie bez znaczenia są tzw. umiejętności miękkie. Pracodawcy zapraszają do swoich zespołów osoby, które umieją organizować pracę sobie oraz innym. Dużym atutem jest elastyczność, gotowość do szybkiego przebranżowienia się, zmiany kwalifikacji, dokształcenia się w sferze aktualnie niezbędnej. Właśnie te punkty okażą się kluczowe dla pracodawców w 2018 roku.

Pierwszym punktem styku między pracodawcą a pracownikiem jest CV wysłane na początkowym etapie rekrutacji. Profesjonalny wizerunek, konkretne punkty w zawodowym życiorysie, kompetencje w umiejętny sposób opisane, doświadczenie, które wzbogaci firmę – warto nie tylko umieścić w CV najlepsze zawodowe wybory, ale także te dopasowane do profilu firmy, w której trwa nabór pracowników. Rekruterzy zwracają uwagę na autoprezentację.

Gdzie chcą pracować młodzi ludzie?

Większość młodych ludzi chciałaby pracować na etacie. Tylko kilkanaście procent studentów myśli o działalności gospodarczej. ⅓ jest niezdecydowana. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców.

Wnioski z 5. edycji raportu Deloitte ,,Pierwsze kroki na rynku pracy’’ 2018 są takie: młodzi pracownicy wiedzą, czego chcą, a wysokie wynagrodzenie wcale nie jest na pierwszym miejscu na liście. Liczy się możliwość współpracy z wysokiej klasy specjalistami, podwyższenie swoich kompetencji dzięki podpatrywaniu fachowców w swojej dziedzinie. Ważna jest atmosfera w pracy oraz dobre relacje ze współpracownikami. Pracownicy podkreślają, że ważny jest dla nich work-life balance, elastyczność oraz możliwości pracy zdalnej. Wspomina się o możliwościach awansu, udziale w interesujących projektach, stabilności zatrudnienia, a także prestiżu pracodawcy.

Warto wspomnieć o motywacji do działania, która dla wielu jest kluczowa, gdy mowa o zadowoleniu z obecnego stanowiska pracy. Wyszczególniono 3 główne trendy: środowisko ograniczające stres, uznanie kolegów oraz wykorzystanie nowych technologii podczas budowania doświadczenia zawodowego.

Jedno jest pewne – młodzi ludzie wiedzą, jakie elementy przyszły pracodawca musi spełnić, aby współpraca układała się pomyślnie. Do zmiany miejsca pracy najczęściej motywuje stres, zbyt małe zarobki, negatywna atmosfera w zespole, brak docenienia ze strony pracodawcy, a także niewystarczające możliwości rozwoju. Jeśli te punkty zostaną wypracowane tak, by każda ze stron była usatysfakcjonowana, długoletnia współpraca jest możliwa.

Młodzi specjaliści wchodzą na rynek pracy z energią, pomysłem, ale i oczekiwaniami, którym współcześni pracodawcy muszą sprostać. Motywacje obu stron są jasne. Czy mają szansę spotkać się w jednym punkcie?

 

Więcej wpisów

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Jak zrekrutować duże wolumeny pracowników w krótkim czasie?

Zapotrzebowanie na zatrudnienie dużej grupy pracowników w krótkim czasie to wyzwanie, przed którym stają przedsiębiorstwa produkcyjne, logistyczne i budowlane. Nie da się ukryć, że nawet najbardziej rozbudowane działy HR mogą mieć problemy ze sprostaniem temu zadaniu. Presja czasu, nadmiar obowiązków i formalności — to wszystko sprawia, że szybka rekrutacja dużych wolumenów pracowników staje się bardzo trudna. Ale czy niemożliwa? Na pewno nie wtedy, kiedy zajmuje się tym agencja pracy.

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować?

W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.

;